Hoe maken ze nu precies een kleur? Bijvoorbeeld bij verf

ze zullen in de fabriek toch niet zeggen. Jongens, we moeten rood maken, geef het potje rood even. Ja, dus, hoe krijgen ze het spul in het potje rood?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

De kleuren worden toegevoegd in de vorm van pigmenten. Dat zijn stoffen die de gewenste kleur hebben.
Als je rood, geel en blauw hebt, kun je elke gewenste kleur maken door mengen. Rood geel en blauw kun je niet krijgen door mengen. Dat zijn de 3 basiskleuren.
Pigmenten zijn te winnen uit planten of bijvoorbeeld gesteenten.
Zelf kun je daar ook wel wat mee experimenteren. Zet maar eens een wit t-shirt in sap van rode bieten, of in sap van uienschillen (geel).
In de verfindustrie worden met ingewikkelde processen ook pigmenten gemaakt.
Alle kleuren die wij kunnen zien hebben een golflengte.
Blauw heeft een golflengte van ongeveer 400 (nanometer)
Geel ongeveer 600 en rood ongeveer 800.
Je kan een kleur dus ook aangeven met het cijfer van de golflengte.
Dat is niet helemaal precies hoe het gaat, maar om het te begrijpen heb je hier genoeg aan denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zo:

http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/wetenschap-techniek/hoe-wordt-kleurstof-gemaakt

:-)

Interessant!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk wel. Ze gebruiken dan pigment ipv verf. Pigment is een heel fijn poeder dat de gewenste kleur heeft. Dit pigment mengen ze dan met lijm en oplosmiddelen. Er zijn pigmenten die gewoon in de natuur voorkomen, maar en zijn ook pigmenten die ze in een chemische fabriek maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
discovery heeft weleens programma's zoals how its made
ngc heeft trouwens ook ,how do thay do that
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is toch wel ongeveer zoals het gaat. Sigma Coatings levert als basis een paar soorten verf die in de winkel met de gewenste kleur kunnen worden gemengd. Dat gaat met een meng- en een schudapparaat maar het werkt perfect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had deze vraag ook al eens willen stellen en ik zie tot mijn grote verbazing dat er nog niet een antwoord bijstaat wat ook maar verteld over de herkomst van het rood wat door de vragensteller gesteld wordt. Wat ik wel weet is dat kleur pigmenten chemisch gemaakt worden in een fabriek maar waar begint het mee, hoe krijgt het de kleur (chemisch) en wordt voor blauw de zelfde basis gebruikt als bijvoorbeeld geel.