buitenaard leven, geloof en leven na de dood?

Ik zit met een vraagstuk en ik ben heel benieuwd naar jullie mening hierover...

Stel dat god bestaat en ook dat er leven na de dood is, tesamen of los van elkaar... Hoe zou dit dan in verband staan met het leven op andere planeten? Ik bedoel, gaat daar dezelfde god over? reïncarneerd iedereen steeds op dezelfde planeet?

Een zeker antwoord krijgen we hier natuurlijk niet op maar ik vind het interessant om te zien hoe jullie hierover denken...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
buitenaardS leven :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet het, ik had al op versturen geklikt voor ik het in de gaten had =)

Het beste antwoord

dat is een héél moeilijke vraag om te beantwoorden,omdat het uitgaat van niet éénduidig aan te wijzen vooronderstellingen.

hoogstwaarschijnlijk is er op andere werelden leven,maar op het overgrote deel ervan komt slechts primitief leven voor.

slechts een zéér klein deel -misschien 1 op de miljoen- ervan kan intelligent leven hebben voortgebracht.

ons heelal is 13,73 miljard jaar geleden ontstaan en de eerste sterren en de daar rond gevormde planeten met zwaardere elementen(zoals b.v. ijzer,zuurstof,koolstof e.d.) vormden zich ca. 8 miljard jaar terug.

Er kunnen -zuiver theoretisch gesproken- werelden bestaan,waarop zich intelligente beschavingen hebben ontwikkeld,die ons al miljoenen,zo niet enkele miljárden(!!)
jaren vóór zijn.

Als dergelijke wezens in staat zijn hun gehele leefomgeving (misschien zelfs de struktuur van ruimte en tijd zélf) te beheersen en ook hun eigen fysiek-energetische vorm en het functioneren daarvan,dan kun je dergelijke wezens als "goden"t.o.v. ons beschouwen.

Een leven ná de fysieke dood?NIEMAND weet het zeker.
Misschien dat er een hogerdimensionale wereld is(zuiver hypothetisch gesteld),waar onze bewustzijnsenergie in een soort van 5-dimensionale holografische matrix a.h.w. wordt "opgeslagen" (nét zoals je b.v. je gegevens op de harde schijf van je computer opslaat zeg maar).

Maar dit is -wil ik benadrukken,pure speculatie,hoor.
En wat betreft het al of niet bestaan van God,zoals die door de gevestigde religies wordt gepropageerd?
Ikzelf kan er niet in geloven,omdat het een totaal ongrijpbaar concept is en totaal géén referentiekaders heeft met de gevestigde wetenschappen.
Maar daarom staat het íedereen VRIJ om te geloven wat hij/zij wil,omdat ik me zéker kan voorstellen,dat het idee van een God of Opperwezen een héle troost kan zijn voor velen.

Ik denk echter,dat de mens(heid) áltijd al hetgeen,dat níet verklaard kon/kan worden,al gauw uitlegt als zijnde van (een) God/Opperwezen komend of daardoor veroorzaakt.

Het geloof in een God is dan ook,m.i.,een poging van de mens om diens eigen angsten voor het onzekere en onvoorspelbare " op te vullen " zeg maar,met iets dat vééél machtiger,groter en intelligenter is dan de mens zelf.
Ok,ik hoop dat je hier wat aan zult hebben,k? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slechts een zéér klein deel -misschien 1 op de miljoen- ervan kan intelligent leven hebben voortgebracht. : dat zou dan kunnen betekenen..... Er kunnen meer dan 250 miljard Zonnen met een stelsel in onze Melkweg zijn en men heeft een vermoeden van meer dan 200 miljard sterrenstelsels....dan zouden er een 5000 trillioen planeten met intelligent leven kunnen zijn ,of geweest zijn

Andere antwoorden (10)

Als er een god bestaat is hij almachtig dus heerst hij over alles. Dan zou ook alles het zelfde verlopen onder zijn almachtigheid.
13 jaar geleden
Let op, als er aliens bestaan hebben ze natuurlijk weer een andere god en wordt 't niks als ellende.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel dat het morgen ook dinsdag zal zijn en Sinterklaas echt bestaat etc.
Daarnaast, welke van de 3000 goden bedoel je precies.

Nee, als ik dood ga ben ik gewoon voer voor de wormen en andere beestjes onder de grond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het boeddhisme bestaat het begrip "wijsheid van de leegte". Dat is heel moeilijk uit te leggen, maar het heeft er mee te maken dat niets is, wat niet een betekenis krijgt door degene die die betekenis er aan geeft.

Het is alleen jouw eigen geest die zegt dat iets bestaat en die bepaalt hoe iets bestaat.

Als god bestaat, dan komt dat omdat je hebt besloten dat die bestaat en je geeft daar ook je eigen beeld aan.
Datzelfde geldt voor het leven na de dood.
En het bestaan van leven op andere planeten.
En ook voor reincarnatie.

Het boeddhisme zegt dat we vrijwel alles geweest zijn en we alles al gedaan hebben in de vele vorige levens in deze beginloze kringloop van bestaan. Beginloos en eindeloos en zonder grenzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de Fermiparadox is buitenaards leven hoogst waarschijnlijk , ook al kan me het niet bewijzen . Toch is dit wetenschap
Geloven in een Hoger Wezen is noch wetenschappelijk , noch éénduidig
Misschien zijn buitenaards wezens wel onze Goden ? Von Däniken heeft er indertijd zeer geloofwaardige ,toegegeven onwaarheden over geschreven.
Of de Dogon uit Mali , die al meer dan duizend jaar beweren bezocht te zijn van 'wezens' van een planeet rond Sirius B
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WOW, 3 beladen vragen in 1... nee, bewijzen (wetenschap) zijn er (nog) niet. Wat wel gaande is, is dat de wetenschap zich meer en meer 'overgeeft' aan dat wat niet te meten is (wetenschappelijk 'on'verklaarbaar). Mijn visie is dat God bestaat in de vorm van een Universele Energie/Wet(ten) en dat alles gestuurd wordt in 'a weird and wonderful way'. Dezelfde Universele Wet(ten) bestaan na de dood (het overgaan) waarbij het lichaam vergaat (het voertuig/huis) en de kern (ziel) blijft voortbestaan en leert van zijn/haar zojuist geleefde leven op een hoger/ander niveau om het in een volgende incarnatie (terugkeer in het vlees) anders/beter te doen.
Andere planeten: tja, alles is mogelijk, hier bestaan verschillende theorieën over... 1 ervan is dat wij allen op andere planeten geleefd hebben en op aarde geboren zijn om dingen te leren die op 'die' planeten niet mogelijk zijn... Wat die zijn en of het waar is hou ik persoonlijk als vraagtekens. Hoop dat je hier wat mee kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er vanuit gaande dat jouw stelling waar zou zal zijn.

Dus god bestaat, er is leven na de dood en er is leven op andere planeten en ik zal het dan ook van die kant bekijken.

Dan zal deze god die namelijk alles schiep, ook de andere planeten geschapen hebben en de wezen die daarop leven. Reincarnatie van de ziel (dat dus niet lichaamsverbonden is) zou dus makkelijk kunnen reïncarneren met een lichaam op een andere planeet. Ik zie totaal geen reden waarom 1 er dan voor die andere planeet een andere god zou zijn en 2 waarom reïncarnatie dan bij dezelfde planeet zou moeten blijven. Er zijn er ook genoeg die geloven dat reïncarnatie ook plaats vind afwisselend tussen mens en dier.
13 jaar geleden
Het is uitermate overbodig te discussiëren op basis van een onjuiste uitgangsstelling. Dan moet je scriptschrijver zijn voor een SF film.

Er bestaat geen god en buitenaardse wezen zijn ook hoogst onwaarschijnlijk.

Nergens zoveel borreltafelpraat als over dit onderwerp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er bestaat en is leven na de dood, er is leven dat wij niet beseffen, geen weet van hebben (we zijn met de eigen ziele-evolutuie bezig) er zijn stelsels buiten het onze.
we reïncarneren ook in andere 'sferen', of stelsels. het ligt er maar net aan in welke fase we van onze evolutie zijn.
er is ook een Schepper, er is veel meer dan wij kunnen bevatten. ik las het boek van chemisch ingenieur en fysicus Jaap Hiddinga "de Reis naar het licht", zeer interessant en bijna ongelooflijk. (In 1993 kreeg hij een openbaring die zijn leven totaal veranderde).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een god is, is hij dus de god van alles, dus ook van de andere planeten.
Het is dan zeer waarschijnlijk dat de godsdiensten toch verschillen. dit heeft gewoon te maken met het feit dat als (in ons geval) Jezus, naar onze planeet is gekomen, hij waarschijnlijk niet precies hetzelfde geleefd heeft als op aarde, hij heeft waarschijnlijk niet precies dezelfde dingen meegemaakt.
Daarom hebben wij waarschijnlijk ook andere rituelen en gebruiken dan op andere planeten.
Het is dus niet hetzelfde geloof, maar wel dezelfde god.

Of iedereen op dezelfde planeet reïncarneerd? geen idee, daar beslist God over.