Omdat het licht voordat het je bereikt af en toe onderbroken kan worden door een wolk of iets dergelijks wat er even voor zit. Dit zie je vooral bij sterren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het licht van een ster moet een gigantische afstand afleggen voordat het bij de aarde komt, als er eens een meteoriet ofzo voor vliegt, wordt het licht even onderbroken. Dit veroorzaakt het fonkelen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het fonkelen van sterren komt niet door meteorieten (een meteoriet is een meteoor die op aarde inslaat).
"De sterrenkundige term heet seeing en komt tot stand in de atmosfeer. De weg door de atmosfeer zorgt voor een willekeurige afwijking van 1 boogseconde. dit is niet veel, maar het zorgt ervoor dat de sterren 'dansen' in de lucht
"http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=27210
Kimath
13 jaar geleden
Ok, een meteoriet is het dus niet, maar het kan wel komen door een brok steen dat voor de lichtstraal langsvliegt.
Jouw antwoord is ook goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, daar komt het echt niet door. Het komt door de atmosfeer.
Kimath
13 jaar geleden
Sorry, foutje van mij dan. Bedankt voor de verbetering.
Hoe verder weg het licht, hoe kleiner de kans dat je een continu licht ziet: door waterdamp en bewegingen in de lucht kan licht lijken te trillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lichtstralen breken door atmosferische invloeden.
Ook als je staar hebt krijg je hetzelfde effect, maar dan is je lens troebel.
Vuile brilleglazen en autoruiten willen ook wel meehelpen tot zo'n effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door verstrooiing van het licht, veroorzaakt door de atmosfeer.
Als je buiten de dampkring bent, zie je de sterren als heel helder en strak.
Het effect van verstrooiing wordt nog extra versterkt als je door waterdruppels kijkt (natte voorruit van de auto bijvoorbeeld).