kan je een droom later verder dromen en/of zonodig sturen?

even ter info: droom ik net iets leuks en voel ik me helemaal happy, word ik wakker !!
Ik heb toen meteen geprobeert om de droom op te pakken en verder te gaan waar -ie gebleven was maar helaas lukte dit niet...
Is dit eigenlijk mogelijk ?? en zo ja, hoe doe je dat dan...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Ja, dat kan, je kan je droom een richting geven. Je kan er weer in duiken en je aan de droom overgeven.
TEnminste, ik kan het. Je hebt een element uit die droom nodig, en daarmee moet je proberen je mee te identificeren. Het klinkt wazig, maar het kan echt. In de Gestalttherapie wordt hiermee gewerkt.

Je kunt ook proberen, zodra je je ogen open doet, snel potlood en papier, en je droom opschrijven. Hoe minder je beweegt, des te beter kan je je de details herinneren.
Die droom kan je dan uitwerken. Het is je onderbewuste dat spreekt. Het is dus niets bovennatuurlijks of toekomstvoorspellingsachtigs, maar het kan verduidelijken hetgene wat je bezighoudt, hoe diep het zit, waar je blij van wordt, etc.

Ik heb me er een tijdje mee beziggehouden, was fijn om te doen. Maar na een paar keer heb ik het weer voor gezien gehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Meestal gaat dat niet en als het wel gaat is het geen dromen, maar nadenken over wat je gedroomd hebt.
Het kan inderdaad heel, heel, heel erg jammer zijn als je je droom afbreekt en niet meer kunt oppakken.
Misschien kun je er nog wat over dagdromen (door fantaseren).

Veel plezier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel hoor, ik maak het wel mee dat ik iets droom, even echt wakker wordt en daarna weer gewoon verder droom waar ik gebleven was. Voorwaarde is wel dat ik zsm weer in slaap val, wordt ik té wakker, lukt het niet meer.
Kan je helaas niet vertellen hoe zo iets gebeurt, het gebeurt gewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het ook weleens, dan wordt ik even wakker, en dan val ik weer half in slaap en droom ik weer verder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, dat is goed mogelijk. Vaak gaat het vanzelf (uit onderzoek blijkt dat mensen sowieso tijdens 1 nacht meestal over 1 onderwerp dromen), maar je kunt het ook sturen, bijvoorbeeld door tijdens het weer in slaap vallen eraan te denken, of je kunt het onderwerp zelf enigszins bepalen door je als je gaat slapen voor te nemen waarover je wilt dromen. Dit heet droomincubatie. Je kunt erop googelen, of anders kun je hier wel wat vinden:

http://www.oniros.fr/essentielvn.html#INCUBATION

en:

http://www.droomvrienden.nl/dromen_incubatie.html