Satelliet tv: Waarom zo'n rare notatie voor richting van satellieten.

Voor bijvoorbeeld de Astra-23 satelliet staat aangegeven dat die vanuit Rotterdam op 23,5 graden oost zit.

Vroeger had ik veel met navigatie op zee te maken en met radiorichtingzoekers. Vanuit mijn professionele achtergrond is een notatie 23,5 graden oost (ten opzichte van het zuiden) heel onlogisch en verwarrend.

Waarom niet gewoon 156,5 graden? Dan kun je meteen "oost" weglaten en is het voor de hele wereld gewoon duidelijk.

De enige die de richting naar mijn mening wél correct aangeeft is de site: dishpointer.com
Die geeft voor de Astra-23 gewoon en heel logisch: 156,5 graden! Zij zijn helaas een uitzondering

Weet iemand waardoor die vreemde notatie is ontstaan,
(een waarom iedereen dat kennelijk zomaar slikt?)

John

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante vraag. +1

Antwoorden (2)

Datzelfde heb ik me ook afgevraagd.
Wel is het zo, dat voor elke plaats in het land (of buitenland) een andere richting geldt.
Mogelijk is er 1 referentiepunt van waar uit je de schotel precies naar het zuiden moet richten en afhankelijk van waar je je bevindt, moet dat oostwaarts of westwaards gecorrigeerd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen hebben nog wel enig benul van windrichtingen als zuid of zuid-oost; bij 180 of 135 graden gaat gewoon het licht uit. Sommige mensen weten zelfs niet bij benadering wat oost en west is.