waarom gaat de temperatuur omlaag als de zon opkomt?. terwijl ik zou verwachten dat deze juist omhoog gaat.

Ik woon in zweden en heb diverse temperatuurmeters in huis. Op alle is af te lezen dat de temperatuur omlaag gaat terwijl de zon opkomt ( maakt niet uit of het zomer of winter is ). Waarom is dit?.

Toegevoegd na 22 minuten:
excuses: ik bedoel de buitentemperatuur, niet binnen in het huis!.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De temperatuur is tijdens daglicht altijd hoger dan wanneer de zon onder is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt , de temperatuur kan de eerste zonnestralen nog verder dalen. Ik heb geen idee . Miss dat het met "inversie "te maken heeft ? Je ziet ook dat bij zonsopkomst soms plotseling mist ontstaat. Goeie vraag +

Antwoorden (3)

de eerste uren vanaf het moment dat de zon opkomt, is de hoeveelheid energie die de zon op je huis doet komen nog niet erg hoog. Je huis is dan warmer dan de buitentemperatuur en zal energie gaan afgeven op de omgeving: het huis koelt af. Pas vanaf het moment dat de zon hoog genoeg staat, zal het huis netto energie opnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zon komt wel op, maar door de hoek van het licht zal er nog weinig opwarming plaatsvinden - de afkoeling die in de nacht plaatsvond, gaat gewoon door.
Naarmate de zon hoger komt, verandert de invalshoek van het licht en geeft het licht meer warmte af, en daarna pas gaat de temperatuur omhoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waterverdamping? dat koelt n.l. af. Als alles verdampt is stijgt de temp weer.