Hoe weet men in Chili bij het boren van een nieuwe schacht precies bij de ruimte uit te komen waar de mijnwerkers zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ze sturen een trilling de grond in. Hoe langer het duurt voor dat de trilling terugkaatst vanaf de grond des te dieper het is. Waar de mijnwerkers werken is er grond weg geboord. Dan duurt de trilling korter. Dus ze bepalen door trillingen de afstand tussen grond en diepte. Waardoor ze kunnen bepalen waar ze zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GPS coordinaten van het begin + de richting die de boor uitgaat. Lasers zijn zeer goed in het indiceren van een recht vlak en kan je derhalve gebruiken om 'bij te sturen'.

Eigenlijk hetzelfde als bij het boren van een kanaaltunnel, maar eenvoudiger omdat slechts een boor gestuurt hoeft te worden.

Toegevoegd na 10 minuten:
[uiteraard weet men gewoon de locatie van de mensen aan de hand van bestaande locatie tekeningen van de mijnschachten. Die worden niet meer zomaar geboord.