Hoe werkt een warmtepomp?

Als je je huis wilt laten verwarmen met aardwarmte, dan krijg je er een warmtepomp bij. Dit apparaat kan je water verhitten tot 80 graden met het water dat diep uit de grond komt. Dit is echter "maar" tussen de 20 en 30 graden.
Hoe doet zo'n warmtepomp dat? Hoe kun je met iets wat bijv. 25 graden is, iets anders verhitten tot 80 graden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een warmtepomp lijkt in principe op een compressorkoelinstallatie en bestaat ook uit dezelfde elementen: compressor, condensor, reduceerventiel en verdamper. Terwijl echter een koelinstallatie door verdamping van het koelmiddel warmte aan een ruimte onttrekt en er dus de temperatuur verlaagt, voert de warmtepomp juist door condensatie van een medium warmte aan een ruimte toe. Men maakt daarbij gebruik van het verschijnsel, dat vloeistoffen die onder hoge druk staan bij een hogere temperatuur verdampen dan bij lage druk. In fig. I zijn twee kamers met elkaar verbonden door een als een afgesloten vat uitgevoerde sluis. Men moet dus bij een lage druk warmte-energie toevoeren en dan een zekere transportarbeid verrichten (verschuivingarbeid tegen de hogere druk in), om tenslotte een groot deel van de geïnvesteerde warmte-energie terug te kunnen winnen.
Bij de warmtepomp als in bijgevoegde figuur gebruikt men frigenen (fluorhoudende methaanderivaten) of ammoniak als vloeibare warmtedrager, die in verdampers onder lage druk wordt verdampt. De hiervoor benodigde warmte kan aan verschillende bronnen onttrokken worden. Voor een kleine installatie is het bijvoorbeeld al voldoende om de verdamper onder de grond te plaatsen. De bodem is namelijk het hele jaar door warm genoeg om het medium te verdampen. Andere warmteafgevende materialen zijn water en lucht, die beide voor het leveren van de vereiste calorieën ingezet kunnen worden. Het transport van de lage naar de hogedrukzone wordt verzorgd door de compressor, die de damp aanzuigt en deze tot de gewenste hogere druk comprimeert. In een op de compressie volgende condensor wordt de op hogere druk gebrachte damp onder opneming van warmte gecondenseerd, door hem in buisleidingen te voeren die van buiten door water worden omspoeld. De damp condenseert doordat hij zijn warmte afstaat aan het water. De temperatuur van het koelwater kan op deze wijze tot 60 a 70 °C oplopen, zodat het water als verwarmingsmedium van een warmwaterverwarming gebruikt kan worden. Het koelt dan in de radiatoren af en stroomt terug naar de condensor, waar het opnieuw wordt verwarmd. De condensor van de warmtepomp treedt hier dus in de plaats van de ketel van een warmwaterverwarming. De gecondenseerde damp in het systeem wordt via een reduceerventiel geëxpandeerd en in de verdamper opnieuw verdampt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vrijwel iedereen heeft een warmtepomp in huis, n.l. een koelkast. In een koelkast zit een circuit waarin een vloeistof onder lage druk verdampt en zo warmte onttrekt aan het interieur, waarna het gas wordt weggepompt en aan de buitenkant van de koelkast onder druk weer tot vloeistof wordt omgezet. Daarbij komt weer warmte vrij die het systeem via een rooster aan de achterkant weer aan de lucht van de keuken afgeeft.
Met een vergelijkbaar systeem kan je warmte uit de grond omzetten naar een hogere temperatuur; de koelkast haalt immers ook warmte uit de koude binnenkant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag !
In een warmtepomp zit een medium, vroeger vaak ammoniak, wat kan verdampen, maar ook vloeibaar gemaakt kan worden.
Het grondwater stroomt in een buizensysteempje langs dit medium, waarmee dit medium warmte opneemt en verdampt.
Voor verdamping is warmte nodig.
Zet maar eens een pan water op het vuur en het water verdampt.
Het medium onttrekt die warmte ( bij b.v. 12 graden celcius) aan het grondwater.
Vervolgens gaat het koude water de grond weer in.
Het medium wordt samengeperst, waardoor de zojuist opgenomen warmte weer vrijkomt en het medium condenseert.
Zoals voor verdamping warmte nodig is, komt dat weer vrij bij condenseren.
De temperatuur kan daarbij behoorlijk oplopen en heeft niets te maken met de temperatuur van het grondwater.
Met de warmte die daar vrijkomt, verwarm je je kamer.
Het gecondenseerde medium gaat terug naar af en het proces herhaalt zich.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk eens op de site van nefit warmtepomp, helaas is mijn acrobat reader niet goed want ergens staat een goede uitleg en figuur om het duidelijk te maken. Als ik me niet vergis zit er momenteel subsidie op en maar een b.t.w. tarief van 6%