psychologie,psychiatrie,economie en wat dies meer zij :het is mij allemaal redelijk duidelijk. maar wat leer je bij filosofie ?

en wat doe je ermee in de rest van je leven? hoe verdien je je brood ermee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Filosofie is het kritisch en beargumenteerd nadenken over de werkelijkheid en over onze eigen plaats daarbinnen. De werkelijkheid om ons heen en onze positie daarbinnen ervaren we meestal als onproblematisch. Wat waar en onwaar is, wat goed en slecht is, hoe onze samenleving eruit ziet, wat de kern van het menselijk bestaan uitmaakt, wat wetenschappelijk is en wat niet, vaak hebben we op zulk soort vragen wel een antwoord klaar. Toch beseffen we dat die antwoorden nadere uitleg behoeven, alleen al vanwege het feit dat er in onze wereld meerdere, elkaar soms tegensprekende antwoorden circuleren, maar ook omdat zo nu en dan de twijfel toeslaat. Als de alledaagse zekerheden en evidenties problematisch worden, dan begint het filosoferen. In plaats van het eenvoudigweg beantwoorden van de vragen, stappen we dan over naar het bevragen van alle mogelijke antwoorden. Met die stap begeven we ons in het vakgebied der filosofie. Vanaf dan kan geen enkele vraag, maar ook geen enkel antwoord nog uit de weg gegaan worden en - zoals Arthur Schopenhauer (zie afb.) daaraan toevoegt - "alles wat vanzelfsprekend lijkt, wordt dan als probleem opgevat."

Meer informatie en ook een lijst met wat je er mee kunt doen vind je bij onderstaande bron.

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij filosofie maak je kennis met het denkwijze en de theorieën van de oude filosofen. Het is interessant, om te zien, hoe ze in vroeger dagen ook al hun hersenen braken op vragen, die wij tegenwoordig nog steeds hebben. Door te leren over de theorieën van deze klassieke filosofen kan je aangezet worden tot eigen denkwerk.

De meeste mensen kunnen hun brood niet verdienen met een studie filosofie. De meeste mensen zullen uiteindelijk toch in een ander vakgebied terecht komen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is maar een klein subdeel van een studie filosofie (namelijk het deel geschiedenis van de filosofie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
reactie van AlphaLimaSierra:
"Bij filosofie maak je kennis met het denkwijze en de theorieën van de oude filosofen". is niet zo verhelderend lijkt me.
Filosofengrapje:

Wat is het eerste dat een filosoof vraagt in zijn nieuwe baan?
"Wilt u daar friet bij?"

De meeste afgestudeerde filosofen zullen niet de baan 'filosoof' vinden, daarmee is het voor de meesten een vormende studie, geen beroepsvoorbereidende studie. Dat wil niet zeggen dat de studie niet waardevol is op de arbeidsmarkt: behalve dat je sowieso universitair werk- en denkniveau kunt claimen, leer je als het goed is bij een studie filosofie heel logisch en gestructureerd denken. Daar heb je je hele leven wat aan.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook studenten die doorgaan in de filosofie, die gaan promoveren, en die bijvoorbeeld universitair docent worden of filosofisch schrijvers.

De studie richt zich zeker niet alleen op geschiedenis van de filosofie, wat je zou kunnen denken aan de hand van het vorige antwoord. In Utrecht is dat bijvoorbeeld maar één van de vakgroepen.

Een tweede vakgroep is theoretische filosofie, dat raakvlakken heeft met wiskunde, natuurkunde, taalwetenschappen en informatica. Je hebt er vakken als formele logica, kennisleer, taalfilosofie etc.

Een derde vakgroep is praktische filosofie (ja, filosofie kan praktisch zijn) met onderwerpen als ethiek, sociale filosofie en politieke filosofie. Een voorbeeld van een politiek-filosofisch onderwerp is bijvoorbeeld de vraag hoe je het politieke systeem zo in kunt richten dat iedereen een stem heeft, zonder dat dat leidt tot een dictatuur van de meerderheid.