Wat is volgens jou de beste manier om proefpersonen voor een onderzoek te vinden?

Voor mijn opleiding moet ik regelmatig onderzoek doen en heb dan proefpersonen nodig. Vaak gaat het om het invullen van vragenlijsten. Mijn familie en vrienden hebben er wel een beetje genoeg van (hoewel ze dat niet zullen zeggen en braaf weer een volgende lijst invullen).
Waar vind ik mensen die mij willen helpen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
just try again... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, maar dan een beetje anders he.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou precies zo als je het nu doet...
hier is al iemand die wel wil proefpersonen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt een beetje af van onderwerp en lengte, maar ben niet ongenegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de reacties te zien loopt hier het hele klantenbestand van Opinionbar rond.

Het beste antwoord

Bij de website thesistools (zie link) kun je gratis je vragenlijsten online zetten. Dit werkt vrij goed, de hoeveelheid resultaten hangen een beetje af hoeveel ruchtbaarheid je er zelf nog aan geeft.

Bij de samenstelling van de ondervraagden moet je natuurlijk ervoor zorgen dat je steekproefpopulatie representatief is, maar als je regelmatig onderzoek doet dan zul je dat waarschijnlijk wel in acht nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

hier, kommaardoor! (stuur maar linkje ofzo naar mn mail hier)
Verder werkt het ook altijd goed om bij je eigen opleiding in de kantine wat mensen te werven (ja ik voel me ook alleen maar verplicht om te reageren omdat ik talloze keren anderen schaamteloos heb gevraagd weer een onnozel vragenlijstje in te vullen).
Verder heb ik ook wel eens een site gezien waar je je vragenlijst op kan dumpen en in ruil daarvoor andere vragenlijsten kan invullen.
Het is wel allemaal een beetje afhankelijk van wat je vraagstellingen zijn of je zo kan werven (lengte vragenlijst, doelgroep, hoe serieus ie ingevuld moet worden)..
Je zou bij grote wervingsproblemen trouwens ook kunnen navragen of je er geld/waardebonnen/studiepunten voor kunt weggeven, dat helpt ook..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik studeer aan de Open Universiteit en dat is dus voornamelijk thuisstudie. Het verhaal van de kantine gaat voor mij dus niet op.
Bedankt voor de andere tips en vooral je aanbod. Ik kom er nog op terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm de afwezigheid van een kantine maakt het al een stuk moeilijker idd.. Succes ermee en ik hoor het nog wel!
Het ligt eraan waar je onderzoek naar doet, en wat je doelgroep is.
Een vriend van mij heeft voor zijn afstudeeronderzoek alle 4ejaars van zijn opleiding gemailt via zijn school-mail. Dat heeft hij via de IT afdeling geregeld.
Zelf ben ik voor mijn onderzoek naar een verzorgingshuis gegaan en heb daar het personeel gevraagd een lijst in te vullen. (Het onderzoek ging toen over dementerende ouderen)

En natuurlijk wil ik je vragenlijst ook wel invullen. (Ik denk dat andere GV-leden daar ook wel voor open zouden staan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je tips en aanbod. Ik kom er nog op terug.
Ik zou eens een bericht plaatsen op een forum van een site waar veel mensen komen die enquetes invullen. Misschien op het prikbord van http://test.startpagina.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het alleen gaat om het beantwoorden van vragen, zou een vragenlijst online kunnen zetten. Er zijn sites waarmee je zelf een online enquête kunt maken.

Proefpersonen zou je kunnen zoeken op usenet, in de Nederlandse discussiegroepen. Vaak is men daar best geneigd een online enquête in te vullen, mits het onderwerp aansluit bij de discussiegroep.
(Je zou ook de mensen hier kunnen vragen, maar ik denk dat dat niet mag.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou dat is dus niet moeilijk. Daar ben je nu mee bezig. Ik wil wel invullen hoor. ; )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebben de familie en vrienden ook familie en vrienden?
Dan zou je volgens de pyramidebenadering zo een paar honderdduizend mensen moeten kunnen benaderen.

Ik ben ook bereid maar ben ouder dan 35 ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen vinden die graag vragen beantwoorden... hmmm waar kun je die vinden... nou ok, ik wil wel helpen hoor. kom maar door met die formuliertjes.
Je kan trouwens ook een websiteje bouwen en daar een eerste voorselectie laten plaatsvinden. Dan vang je gerichter je kandidaten af. En dan maar de site promoten. Dat willen je vrienden en familie vast wel doen voor je ... toch ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loop een willekeurige wijk in en ga gewoon deur aan deur enquete of whatever afnemen. Wel even goed introotje bedenken. Ik beloof je dit werkt als een trein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stuur maar deze kant op hoor, we helpen je graag!