Klopt het dat waneer je bij een groot opject staat tijd langzamer gaat dan normaal en hoe langzamer plecies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja in zekere zin klopt dat inderdaad. Tijd is een relatief begrip gebleken. Niet alleen verloopt de tijdsduur anders bij hoge snelheden zoals Samuel1304 opmerkt, maar óók gaat de tijd anders lopen afhankelijk van verschillen in gravitatiesterkte. Dit volgt niet alleen uit de algemene relativiteitstheorie maar dit is ook proefondervindelijk waargenomen, bv. door een tijdscorrectie die men bij satelieten moet doorvoeren. Echter, ook deeltjes van de zon met een vervaltijd waarvan we aannemen dat die universeel is, blijken langer te blijven bestaan met als enige verklaring een langere vervaltijd als gevolg van het feit dat die hoog boven de aarde een veel geringere gravitatie ondervinden.
Dus theoretisch gezien klopt de stelling. Alleen, wanneer je het uitrekent hoe groot dat tijdsverschil zal zijn, dan zal het bij een object van 1000 ton nog steeds onmeetbaar klein zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee dat klopt niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Tijd verstrijkt en het maakt niet uit of je naast een kiezelsteentje of een torenflat staat.
Een minuut duurt in beide gevallen 60 seconden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat klopt niet, ik denk dat je in de war bent met de relativiteitstheorie van Einstein.
Die zegt dat hoe sneller je gaat, hoe langzamer de tijd gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet wie je bedoelt: prof Stephen Hawking.
Ik denk dat ik wel weet wat je vraag inhoudt.
Het klopt eigenlijk wel dat de tijd trager kan lopen, want hoe groter een object, hoe groter de zwaartekracht en als bij wijze van spreken het object oneindig groot is, is zijn zwaartekracht ook oneindig groot, dan kan de tijd trager lopen en zelfs stilstaan.
Naar analogie als je in een zwart gat in de ruimte beland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee daar zijn normale klokken te grof voor, ik denk dat je daarvoor minstens een atoomklok nodig voor hebt, het soort klok wat in Zürich staat die in een miljoen jaar één seconde achterloopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, je kan niet alles hebben op deze wereld ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maarrr, volgens mij gaat de tijd helemaal niet langzamer volgens de Relativiteitstheorie.
tijd is namelijk relatief(zoals de theorie het al zegt). dus kan je niet dezelfde tijd gebruiken in de ruimte, als op aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, tijd is relatief tov de lichtsnelheid, hoe meer een object de snelheid vh licht benaderd, hoe langzamer de tijd zal gaan, totdat het object de lichtsnelheid heeft bereikt zal de tijd stilstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat klopt. en als je de lichtsnelheid hebt bereikt. dan is de afstand ook 0 geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik jou een + kon geven, had ik het al gedaan :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je ;)
De tijd gaat overal even snel. Het kan wel zo zijn dat, als je staat te genieten van het grote object, het lijkt alsof de tijd sneller gaat. How time flies when you're having fun......