Hoe kan het dat je sommige straaljagers pas hoort wanneer ze vlak boven je zitten?

Je schrikt je helemaal wezenloos omdat je ze niet aan hebt horen komen, terwijl het toch een oorverdovend lawaai is wanneer ze dan boven je zitten. Mijn vermoeden is dat het iets te maken heeft met snelheid en licht, maar is dat ook zo, en hoe dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (3)

Straaljagers vliegen veel sneller dan het geluid. Wanneer de straaljager recht boven je is, is het geluid die de straaljager maakt nog een heel eind van je vandaan omdat de straaljager sneller vliegt dan het geluid.

Wanneer de straaljager een meter of honder verder is (wat lijkt alsof hij rechtboven je is), is het geluid pas rechtboven je, en dan hoor je de straaljager pas, terwijl je hem al veel eerder kon zien.

Hopelijk is het zo duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad heeft het te maken met het verschil in snelheid van licht en geluid.
Licht gaat met een snelheid van meer dan 300.000 km per seconde. als iets binnen je gezichtsveld komt (bijv een afstand van 10 km bij helder zicht) kun je dat meteen zien. we zijn er zo kort bij, dat er geen waarneembare tijd zit tussen het binnen je gezichtsveld komen en de waarneming door je ogen en je hersenen.
bij geluid ligt dat anders. dat heeft een snelheid van ruim 300 m per sec. dat wil zeggen. als een luidruchtig voorwerp 10 km van je verwijderd is, dan duurt het 30 seconden voordat je dat geluid kunt waarnemen. in die tijd is het vliegtuig allang boven je.

Toegevoegd na 3 minuten:
omdat geluid altijd wordt waargenomen, als de trillingen je oren bereiken, hoor je het geluid altijd. dat is dus ook weer anders bij zien. dan moet je je ogen ook echt op de signalen richten, anders zie je het niet. een naderend vliegtuig is vaak erg klein en wordt dan niet gezien. en dan ineens is er ook het geluid en dan wordt je op een stevige wijze van de aanwezigheid op de hoogte gebracht en schrik je je dus kapot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hierboven staat het al goed uitgelegd maar wellicht is dit een leuk toevoegend voorbeeld
bij onweer zie je altijd eerst een flits en daarna pas de donder