Hoe weten ze dat je naar nederland 1 ~ 2 ~ 3 of rtl 4 ~ 5 enz enz kijkt ?

Je hoort wel eens zeggen meer dan 5 miljoen kijkers keken naar voetbal of wat dan ook.

Hoe tellen ze dat ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn mensen die hebben een kijkcijferkastje in huis. Deze mensen vormen de afspiegeling van de samenleving en zo kunnen ze zien wie wat en wanneer kijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is het enige goede antwoord. Plus dus!

Andere antwoorden (2)

Dat doen ze door het kijkgedrag van een aantal duizend mensen te volgen. Deze aantal duizend mensen worden zo gekozen dat het een weerspiegeling is van de maatschappij. Vervolgens kunnen ze met statistiek tot een paar procent nauwkeurig zeggen hoeveel mensen ergens naar gekeken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kunst van extrapolatie en hoogrekenen. Ik heb als data-analist een aantal jaar de cijfers van elektronica, MDA (Major domestic apps), SDA etc. van factoren voorzien. GFK Retail &Technology is het nauwkeurigst en nummer 5 van de wereld op dit gebied. Deze cijfers moeten soms "gedrukt" worden en soms "geboost", afhankelijk van de markt en de binnenkomende data. Met een druk op de knop kon ik sony marktleider in elk product maken. Natuurlijk zullen ze wel raar opkijken als ze die grafieken in handen zouden krijgen. Mijn oude werkgever (GFK) doet ook kijkcijfers. Dit werd gedaan met horloges die met de tv communiceerde. Dit is in Griekenland en nog een paar landen gedaan. Er zijn 10.000 horloges uitgedeeld aan de deelnemers in Griekenland.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een aantal jaar moet natuurlijk een aantal JAREN zijn.