Klopt het dat tijdens het proces van pasteuriseren (bijv. vruchtensap) er vitamines en mineralen verloren gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (6)

Ja. Door warmte gaan organische verbindingen kapot. Zo ook vitamines

Toegevoegd na 7 minuten:
Uiteraard gaan mineralen niet verloren bij pasteurisatie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Bij pasteuriseren worden schadelijke bacteriën verwijderd zonder dat het product beschadigd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er gaat een deel verloren, daarom doen ze bijv. in sinaasappelsap extra vitamine C.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vitamines gaan deels verloren: die kunnen niet tegen hoge temperaturen.

Het hangt van de vitamine af, hoeveel procent er verdwijnt. Daarnaast hangt het ervan af hoe lang het vruchtensap warm blijft, en hoe snel het wordt opgewarmd en afgekoeld.

Bij pasteuriseren gaan minder vitamines verloren dan bij steriliseren.

Mineralen gaan niet verloren. Echter, sommige mineralen kunnen alleen door het lichaam worden opgenomen als ze in een "eiwitjasje" zitten. Dat eiwitjasje kan door het pasteuriseren wél kapotgaan.

Na het pasteuriseren zitten er dan weliswaar nog evenveel mineralen in je sap, maar het lichaam heeft daar veel minder aan omdat het eiwitjasje ontbreekt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
Vitamineverhaal klopt.
Echter, het mineralensprookje met het eiwitjasje is echt kolder. Welke bron gebruik je hierbij?
Bij pasteuriseren gaat het er om om schadelijke bacterien te vernietigen. Daarom zijn er verschillen methoden ontwikkeld die verschillende temperaturen hanteren. Melk wordt b.v. bij 140 gr C gepasteuriseerd, maar andere dranken bij max. 80 gr C. Bij de laatste worden er nauwelijks vitaminen vernietigd, daar de hoge temperatuur maat 15 sec wordt aangehouden.
Met mineralen gebeurd niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het pasteurisatieproces gaat indedaad een klein deel van de vitamines verloren.

Tot dit proces is men gekomen omdat bij het sterilisatieproces (verhitten tot 100 graden) een zeer grote hoeveelheid vitamines vernietigd werd.

Echter in aanmerking nemende dat er in bijna elk product sprake is van een zeker overschot aan vitamines, is het bepaald niet rampzalig als er daardoor 'enkele viamines' minder genuttigd worden.

Groet,

Ton