Waarom noemen we wit wit en rood rood,en waarom noemen we rood niet groen?

Kleuren hebben een naam (wie heeft die naam eigenlijk bedacht??)...maar waarom is dat zo,en waarom noemen we rood niet groen bijvoorbeeld?Hoeveel kleuren zijn er eigenlijk?

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat is de basis van alle kleuren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

De basis is in ieder geval wit of zwart.
Wanneer je de 3 hoofdkleuren rood blauw en geel op een tol zou zetten en m heel snel rond zou draaien zie je dat die kleuren zich bij een rustige snelheid gaan mengen in oranje groen bruin paars en noem maar op en hoe sneller je de top laat draaien hoe witter je ziet dat ie word.
Als je bijvoorbeeld een glas neemt en je kijkt door dat glas heen naar de zon zie je al iets wat op een regenboogje lijkt. Je hebt op school vast wel natuurkunde gehad dat je zo,n leuk prisma driehoekje voor geschoteld krijgt wat je in het licht mag houden. ? Dat ligt breekt dus in verschillende kleuren weer op de driehoek.
EN waarom men groen per definitie groen noemt en blauw , blauw daar voor zul je naar heel lang geleden terug moeten naar de ontdekker van die kleur want die heeft al die namen bedacht. de ontdekker of menger van de kleur groen zal misschien wel meneer groen geheten hebben net als dat de ontdekker of makker van de harley davidson dus harley davidson heette
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, waarom heet jij gewoon Helena en ik Hans, waarom heet een stoel een stoel en een tafel een tafel. Dat gaat over het onstaan van de taal en dat is een aparte studie. Wat licht betreft: Dit zijn de hoofdkleuren: rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet. De kleuren van de regenboog. Tevens antwoord op je toevoeging namelijk het wit van de zon is de basis die zich met een prisma laat uiteen rafelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle woorden gaan terug naar het Oudhoogduits voor rood, geel en blauw. Dit geeft aan dat de namen van deze kleuren lang geleden zijn ontstaan in de tijd dat het Engels (de Germaanse Angelsaksische stammen) semi-barbaars waren en niet konden schrijven. Er is dus geen duidelijke verklaring waarom kleuren hun namen kregen.

Van de secundaire kleuren: Groen komt uit het Oud-Engels woord Growan, "om te groeien", Orange komt uit het Sanskriet woord Narange, dat is het woord voor de oranje-boom; Paars is van het Latijnse woord purpura, die verwijst naar de dure fantastisch Fenicische paarse kleurstof.

Nogmaals, niemand weet welke persoon deze namen heeft becacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom, waarom? Je kunt niet achterhalen wie bedacht heeft om de kleur rood ''rood'' te noemen. Dat is allemaal gekomen met het onstaan van de aller eerste taal, welke vervolgens weer afhaakte in dialecten en vervolgens zo veranderde dat er verschillende talen kwamen etc. etc. etc.

De basis van alle* kleuren is simpel. Je hebt Rood Groen Blauw. Met deze drie kleuren kun je alle mogelijke kleuren maken die er bestaan door ze simpel (additief of substractief) te mengen.

Als je substractief mengt krijg je wit als je alle kleuren bijelkaar doet. Substractief mengen kan door bijvoorbeeld een rode groene en een blauwe doorschijnende schijf te hebben. Dan moet je in een donkere kamer gaan en dan laat je gewoon licht van de achterkant komen. Dat heet substractief mengen.

Als je additief mengt krijg je zwart als je alle kleuren bij elkaar doet. Bijvoorbeeld met verf.

Een simpel voorbeeld;
In een beeldscherm zitten ook pixels (die hele kleine stipjes in je scherm zeg maar) en iedere pixel heeft 3 subpixels. Een rode groene en een blauwe. En zoals je weet kan je scherm ook iedere kleur maken.

*met alle bedoel ik alle zichtbare voor de mens, dus grofweg tussen de 400 en 730 Nanometer in het kleurenspectrum. Niet infrarood, ultraviolet en dergelijke.