Waarom ziet met een lamp als kennis?

Heel vaak wordt een lampje als kennis gezien. Bijvoorbeeld bij Willie Wortel, maar ook hier op de site (rechtsboven). Waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik denk dat licht vergeleken wordt met bewustzijn. Het niet weten wordt vaak metaforisch vergeleken met het als in duisternis zijn. Je weet iets niet..je tast nog in het donker.

Totdat het licht aan gaat.. dan kan je zien wat er is, waar je bent, wat je moet doen. Het licht wordt dan vergeleken met het "wel weten". De oplossing "zien". Nieuw licht (bewustzijn/ideeen) op de zaak werpen. Het Aha moment waarop je bewustzijn zich bewust werd van de oplossing is vaak net zo plotseling alsof je een lamp aan doet.

In de spiritualiteit zie je dit nog veel sterker. De verlichte staat bereiken, daarmee wordt bedoeld Al Wetend zijn, begrip hebben van hoe alles in elkaar grijpt.

Jezus zei: Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben.
Hij bedoelde hiermee dat alle dingen duidelijk worden, dat hij wetende is en de dingen zal verklaren.

UIteindelijk is licht essentieel voor ons bestaan, voor onze groei. Alles wat leeft heeft licht nodig om te kunnen groeien. En groeien doe je ondermeer door te leren, te weten, te geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Bedoel je misschien mij?
(zie link)
AWM
14 jaar geleden
Dat komt van de uitdrukking "er gaat mij een licht op" wat betekent dat je iets snapt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een lampje zorgt voor licht is de duisternis, met andere woorden je ziet opeens alles heel helder. Daar vindt de associatie plaats met (het uitbreiden van je) kennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een lamp geeft licht en door het licht zie je alles weer. Kennis is weten dankzij het licht dat schijnt in de duisternis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens:
A) Een lamp geeft niet altijd licht.
B) Kennis is altijd weten ook zonder licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh, heb je niks beter te doen? De lamp is slechts een metafoor. Als de lamp niet schijnt zal hij ook geen licht geven in de duisternis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus 10 voor Antwoordman
"de verlichting" staat voor Zelf Denken, een mening vormen. Dus niet een menig hebben op basis van autoriteit buiten jezelf.
Vroeger moest je denken wat de pastoor, de baas, de leider of je vader dacht.

'Sapere Aude!' Durf te denken!

Dat verlicht je wereld. Net als een lamp:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het duister zie je niets tot je een lamp hebt, dan kun je zien, dan kun je onderscheiden, daar draait het om: licht betekent het vermogen onderscheid te maken (= kennis).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat er een lampje gaat branden dat je aan iets denkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een lamp staat niet gelijk aan kennis, maar aan een idee (dus dan een licht zien. niet perse de juiste, maar meestal voor die persoon wel een oplossing)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de lamp is tevens een van de grootste wetenschappelijk uitvindingen ooit, dus daarom wordt het ook met kennis vergeleken