Wat is de vierde dimensie?

Er is sinds kort een reclame op tv over een shrek-film of iets dergelijks: maar nu in 4D.
Hoe kan je in hemelsnaam een film in 4D maken, en wat is die vierde dimensie dan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Wij zijn 2 jaar geleden in Moviepark Germany geweest waar een spongebob film in 4 D was.

Hier keek je (met brilletje) naar een 3D film, maar de 4e dimensie werd gebracht door bewegende stoelen en aan het eind een hele fijne waternevel.

Wellicht dat dit dus ook bij jou film bedoeld wordt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Driedimensionaal met tijd als vierde dimensie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tijd kun je als een ervaarbare vierde dimensie beschouwen...

Parallelle universa wellicht kan ook...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk dan aan reuk... maar lijkt me sterk dat ze geur toegevoegd hebben aan een film...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ook geur is geen dimensie, maar geeft wel een extra ervaring aan de film. Dat zal de marketing wel "met een nieuwe dimensie" noemen ;-)
Volgens mij heeft de 4D niet echt te maken met een vierde dimensie. In principe is de vierde dimensie namelijk "tijd".

CINEMA 4D is een softwarepakket (van de Duitse ontwikkelaar Maxon) voor het maken van 3D computergraphics en 3D computeranimaties. De naam is afkomstig van de drie ruimtelijke dimensies plus de tijddimensie (animatie) waarmee wordt gewerkt.