Hoe kunnen we ons vermenigvuldigen als we ons eigenlijk delen?

Ga heen en vermenigvuldig u werd er volgens de overlevering aan Adam en Eva gezegd, maar is het niet zo dat een man en een vrouw zich pas hebben vermenigvuldigd als zij minstens vier kinderen krijgen?

Ik moet hier nog aan toevoegen dat ik het bedoel vanuit de pyramidebenadering dus als je 4 stellen zou hebben die allen één kind krijgen deze twee stellen ook weer één kind en dit stel één kind dan rest er nog maar één mens.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je de strikt wiskundige term vermenigvuldigen aanhoud heb je inderdaad gelijk.
Maar de term vermenigvuldigen bij voortplanting word vaak geinterpeteerd als uitbreiden van de soort. Aangezien de ouders (meestel) na de geboorte blijven leven breid de soort zich dus ook uit als er 1 kind geboren wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

vermenigvuldigen en delen is precies hetzelfde...

6 maal 4 of 6 maal ¼ is vermenigvuldigen of delen, maar het is hetzelfde...
het is iets maal iets en alleen als dat tweede iets kleiner is dan 1 dan noemen we het plots delen en niet meer vermenigvuldigen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je snapt zelf toch ook wel dat dit onzin is.
Je kan niet zeggen dat iets het zelfde is, terwijl je 1 van de elementen veranderd. 4 is nou eenmaal niet het zelfde als 0.25
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
6x4 = 24
6/4 = 1,5
6x0.25 = 1,5
6/0.25 = 24 4 = niet 0.25
/ = niet x
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je vermenigvuldigt jezelf met degene met wie je alles deelt:) Misschien is het tegenovergestelde van vermenigvuldigen wel aftrekken.... (geintje)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hahaha kijk dat is nou wel een goeie, allebei.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
twee scherpe... LOL ik hou wel van humor...
Bij vier kinderen is het oorspronkelijke aantal met 2 vermenigvuldigd inderdaad. Bij het krijgen van het eerste kind vermenigvuldigen we ons echter ook al met 1,5. Dat zou betekenen dat je na het eerste kind al mag stoppen.
In diezelfde benadering wordt het al snel lastig rekenen. Als een man bij twee verschillende vrouwen ieder 1 kind verwekt, dan is het oorspronkelijke aantal met 1,667 (afgerond) vermenigvuldigd.

Daarom is de term vermenigvuldigen als men het heeft over voortplanting volgens mij dan ook vooral als spreektaal en metaforisch bedoeld in plaats van wiskundig ivm beperkte rekenmachines in die tijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat de delen weer aangroeien, dus van 1 krijg je 1 haven, deze groeien en worden helen, dan heb je er 2.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
door eten om te zetten in biomassa