Is aceton ontsmettend?

Ik vraag mezelf af of aceton (nagellak remover) het een ontsmettende werking heeft? Als je bv aceton op een oppervlak smeert (zoals een tafel), doodt het dan al de aanwezige bacteriën? Niet dat ik dit goedje zomaar op mijn tafel zou smeren! Maar ik vroeg dit mezelf af.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.7K
Amadea
4 jaar geleden
Dat wordt beweerd in wikipedia en dat kleine zinnetje is op tal van websites overgenomen. Maar er is geen wetenschappelijke informatie over te vinden. Wil je een huishoudelijk middel gebruiken om te ontsmetten, dan kun je bijvoorbeeld bleekwater of kamfer gebruiken.
Ritsuka
4 jaar geleden
Let wel op dat aceton bepaalde materialen zoals veel soorten plastic aantast.

Antwoorden (1)

Aceton is een beetje agressief oplosmiddel voor lakken en vetten, maar werkt zeker niet desinfecterend zoals 70% alcohol. Smeer het niet op je tafel, want het tast heel veel laklagen aan. Zoals in een reactie staat is bleekwater ontsmettend (en alkalisch agressief), maar kamfer niet. De ontsmettende werking van kamferspiritus ligt aan de spiritus (alcohol) en niet aan de kamfer.