Wat als we 100 procent van onze hersenen gebruiken?

We gebruiken maar een fractie van onze hersenen .. Maar waar zou een mens in staat zijn als deze 100 % van zijn/haar hersenen zou kunnen gebruiken? Is dit in theorie ook mogelijk? Bronnen zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
5 jaar geleden
Je hebt waarschijnlijk de film 'Lucy' of 'Limitless' recent gezien. Dat we maar 10 procent van de hersenen zouden gebruiken klopt niet: https://www.wired.com/2014/07/everything-you-need-to-know-about-the-10-brain-myth-explained-in-60-seconds/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@Ritsuka
Ik weet dat je gelijk hebt, maar sommige mensen slagen er door hun gedrag tóch steeds weer in om mij aan het twijfelen te brengen.... De mythe komt door de hersenscans. Die plaatjes met hersenactiviteit laten zien waar EXTRA activiteit plaats vindt. Maar men vergeet dat woordje 'extra' vaak. Daardoor ontstaan dit soort misverstanden.
Cryofiel
5 jaar geleden
Je kunt uit de evolutie al begrijpen dat we 100% van onze hersenen gebruiken. De hersenen vreten namelijk een enorme hoeveelheid energie. Hersenen zijn dus erg kostbaar, in evolutie-termen. Iets dat heel kostbaar is en dat niets oplevert, zal door evolutie al snel verdwijnen. Het feit dat onze kostbare (in termen van energiebehoefte) hersenen niet zijn verdwenen, betekent dus dat ze wel degelijk iets opleveren - met andere woorden, dat ze worden gebruikt. Voor de volle 100%.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De stelling: We gebruiken maar een fractie van onze hersenen, klopt niet dus is de vraag irrelevant.

Antwoorden (1)

We gebruiken soms al 100% van onze hersenen.
Terwijl je dit leest, verrichten je hersenen veel andere functies, zoals ademen, het regelen van je hartslag, eten verteren, etc.
Beschouw je hersenen als de CPU van de computer. De CPU gebruikt niet al zijn procesvermogen bij het tonen van deze pagina. Op de achtergrond moet hij andere functies uitvoeren, zoals op virussen checken, het onderhouden van de verbinding, aansturen van drivers etc. Soms staat de CPU op 100% activiteit.
SimonV