Wat betekent cyl, dit staat bij de resultaten van mijn oogmeting?

Ik heb Sph: -2,00 Cyl: -0,25 As: 180. dat is voor het linkeroog. zie je een verschil tussen het linkeroog en het rechteroog wanneer iemand naar je kijkt? rechteroog: Sph: -2,00 Cyl: +0,00. As: 0.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De aanhouder wint he!

Antwoorden (1)

CYL
staat voor de aanwezigheid van een astigmatisme en wordt aangeduid door een waarde in dioptrie in het vakje CYL (cylinder), ALTIJD gevolgd door een waarde in graden in het vakje AS . De eerste waarde omschrijft de hoeveelheid van de cilindrische waarde terwijl de 2e waarde de oriëntatie of richting hiervan weergeeft.
Cilinder (CYL): de mate van astigmatisme (vervormd hoornvlies) die u heeft – dat wil zeggen, hoe bolvormig of ovaal uw ogen zijn. Wanneer dit vakje leeg is heeft u geen astigmatisme. Dit betekent dat uw ogen perfect bolvormig zijn. Een laag cijfer (zoals 0.25) geeft aan dat uw ogen ronder zijn; een hoog cijfer (bijvoorbeeld 3.00) geeft aan dat ze meer ovaal van vorm zijn.
fremar
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt! Maar zie je een verschil tussen het linkeroog en het rechteroog wanneer iemand naar je kijkt? Met de gegevens van mij?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heel erg bedankt!
Ivana
5 jaar geleden
Je gaat pas verschil zien bij verschil in de sterkte van de glazen. Een oog 2 en het andere oog 4,5, dat is wel vervelend!