Kruinenkrabber?

Deze week dit woord voor het eerst gelezen. Doet me denken aan Stan Laurel ... Googelen levert maar twee(!) resultaten - allebei op filmgebied. Wat is de betekenis?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is een overmatig letterlijke vertaling van de bestaande Engelse uitdrukking 'head scratcher'. Een head scratcher is iets dat zoveel vraagtekens oproept (een gebeurtenis, boek, film etc.) dat je verbaasd of verward even je kruin krabt. 'Wenkbrauwfronser' zou eigenlijk een betere (maar minder letterlijke) vertaling zijn.

De verklaring voor de twee google-resultaten op filmgebied is waarschijnlijk dat één persoon in die wereld de te letterlijke vertaling heeft bedacht en gebruikt in twee artikelen. Die vertaling nooit is aangeslagen omdat we al een goed Nederlands woord voor het fenomeen hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ha, die Wilma;

Zonder het woord ooit te zijn tegengekomen zou ik als synoniemen denken aan een doordenker of een wenkbrauwenfronser.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lijkt me het tegenovergestelde van een no-brainer te zijn.

Zoiets als een hersenkraker dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kruinenkrabber lijkt me eerder een persoon die oerdom is en het zelf niet in de gaten heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk iets waarvan je zegt: "mmnn"daar vraag je me wat. Iets waar je eigenlijk niet direkt uit komt, en dan even op de kruin gaat krabben,of door je haar woelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is het gewoon een andere manier om te zeggen dat het iets is om over na te denken, iets waar je even over moet peinzen. I.p.v. van kruin gebruik je echter normaliter het voor hoofd: je krabt je hoofd als je over iets nadenkt. Maar ook dat is eigenlijk meer uit de praktijk ontstaan door "foutief" gebruik van een gezegde:

Zich achter de oren krabben: Door een onverwachte, zorgelijke ontwikkeling tot nadenken gestemd zijn.

Dus eigenlijk had het een achter-de-orenkrabber moeten zijn! (maar de schrijver vond zijn zelfbedachte woord kruinenkrabber kennelijk leuker)