Kan je een constante piep in je oren stoppen door jezelf doof te maken?

Ik heb wel eens gehoord van mensen die constant een piep horen. Dit is soms zo erg dat ze er zelfmoord door plegen. Ik vraag me al een tijdje af, of je de piep kan stoppen door helemaal doof te worden. Dove mensen kunnen een goed leven lijden, kan een docter dus daarom niet een stuk binnen je oor weghalen waardoor je helemaal doof word (en dus ook de piep weg gaat) voor mensen die zo gek worden van de piep dat ze er zelfmoord door willen plegen? Of kunnen ze niet doof worden door extreem hard geluid bij het oor te houden? Doof zijn is dan misschien beter dan een constante piep. Kan dit wel?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.3K
Amadea
5 jaar geleden
Het lijkt mij een beter plan om gehoorapparaatjes met tegengeluid te gaan dragen. Die bestaan, en helpen heel goed om de piep te leren verdragen.
LeonardN
5 jaar geleden
+GV heb zelf weleens hetzelfde bedacht toen ik las over suicide bij tinitus.
TurfGraver
5 jaar geleden
Waar bestaan die tegen tinnitus Amadea?
https://www.stichtinghoormij.nl/items/nl-nl/faq/voor-iedereen/helpt-antigeluid
ronron1212
5 jaar geleden
Indien dit echt mogelijk was denken jullie dan dat dat niet wordt voorgesteld aan de patienten @Amadea en LeonardN
LeonardN
5 jaar geleden
Goede vraag ronron1212.
Maar nee ik denk niet dat een arts snel of ooit zal komen met het idee om een horende persoon doof te maken.
ronron1212
5 jaar geleden
@LeonardN ik denk dat een goede KNO arts die weet hoe heftig dit probleem kan zijn bij mensen hier zeker wel mee zal komen als dit mogelijk was maar dat is het niet.

Antwoorden (1)

Nee dat zal niet helpen.
Oorsuizen oftewel tinnitus houdt in dat je geluiden “hoort” die er eigenlijk niet zijn. Deze “geluiden” worden ook wel fantoomgeluiden genoemd. De ruis die je waarneemt komt niet van buitenaf –via de gehoorgangopeningen– maar van binnenuit. Hetgeen je als geluid waarneemt is in feite een signaal dat in een zenuwbaan of het slakkenhuis van je oor ontstaat en door de hersenen onterecht als geluid wordt geïnterpreteerd.
Door deze foutieve interpretatie ervaar je een fluittoon, suizing, piep-, brom- of zoemgeluid dat er eigenlijk niet is. Als je met terugkerende regelmaat of zelfs continu last hebt van intense oorsuizingen ofwel fantoomgeluiden, dan is dat enorm hinderlijk en kwellend.
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
De vaste minner zonder uitleg
Pieter2011
5 jaar geleden
Bah, een hekel aan die minkukels die zo laf zijn om anoniem anderen af te kraken.