Is het slagvolume de hoeveelheid bloed die door beide ventrikels wordt weggepompt of door 1 ventrike?

Ook vroeg ik me af hoe je kan bereikenen hoelang het duurt om de ventrikels te vullen of hoelang het duurt de atriums te vullen? Dit indien je enkel hartfrequentie weet en eind diastolisch volume en slagvolume, kan je dit berekenen adhv deze parameterrs?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (1)

Het slagvolume is het volume dat door de linker ventrikel wordt uitgepompt.
Maar de rechter ventrikel pompt precies evenveel uit, want anders zouden je longen over- of ondervuld raken.
Hoe lang die slag duur en hoe lang het vullen duurt is niet te berekenen. Dat kun je alleen meten. Hetzelfde geldt voor het eind diastolisch volume.
Als je dat zou kunnen bereken zou een hartonderzoek in een hartcatheterisatiekamer, met röntgeninstallatie, contraststof injector, televisiesysteem, cardioloog, verpleegkundige etc. niet nodig zijn.
Geen twee mensen zijn gelijk. Geen twee situaties zijn gelijk.
Vergelijk het even met een auto.
Als je weet in welke versnelling je rijdt kun je aan het geluid van de motor niet horen wat je snelheid is. Daar heb je een snelheidsmeter voor.
Reddie
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Super, bedankt!! En is de contractietijd van de ventrikels telkens gelijk bij dezelfde persoon? Enkel de hartfrequentie zorgt dat de contracties elkaar sneller opvolgen? Of zorgt een snellere hartfrequentie ook dat ventrikels rapper samen trekken?
Reddie
5 jaar geleden
@Fysio,
De contractietijd hangt af van verschillende factoren.
1. Het hangt af van relatieve hoeveel bloed die er aan het begin van de slag in de ventrikel zit
Als de vulling van de ventrikel relatief groter is trekt de hartspier met meer kracht samen. Maar hoe lang de contractie duurt hangt ook weer af van de kwaliteit van de hartspier, en van (3).
2. Het hangt af van hoe lang de vorige slag geduurd heeft.
Als die slag kort geduurd heeft is de slag krachtiger (PESP).
3. Het hangt af van wat de bloeddruk in de aorta is waartegen moet worden uitgepompt. Bij een hogere druk duurt het langer. Het hart is geen starre machine. Het pompt bloed zoveel en zo snel als nodig is. Dat regelt de hartspier deels zelf, deels is er beinvloeding door de hersenen, en deels ook door hormonen.