de basis van hoe je kan uitrekenen hoe snel iets valt?

van een bepaalde hoogte met een bepaalde zwaarte en een bepaalde groote iemand in gr 8 moet het kunnen begrijpen ps: ik weet er nog bijna niks over
dus niet te moeilijk

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
kierkegaard47
6 jaar geleden
Als je iets laat vallen, komt er iedere seconde ongeveer 35 km/u aan snelheid bij. Dus op het moment van loslaten gaat het 0 km/u, na 1 seconde heeft het een snelheid van ongeveer 35 km/u, na 2 seconden van ongeveer 70 km/u en zo verder. Dit komt door de zwaartekracht van de aarde. Als er geen lucht om de aarde zou zitten zou dit het hele verhaal zijn. (Nouja, eigenlijk ook niet maar laten we het niet te ingewikkeld maken). Maar er zit wel lucht om te aarde. Hoe harder iets valt, hoe meer weerstand (wrijving) die lucht gaat geven. Daardoor wordt de snelheidstoename per seconde steeds minder (als je het voorwerp van zeer grote hoogte laat vallen), totdat er een constante valsnelheid bereikt wordt. Hoe hoog die snelheid is hangt af van de oppervlakte en de dichtheid van het voorwerp. Voor een baksteen zal die eindsnelheid veel hoger liggen dan voor een zak veren. Voor een mens die zijn parachute (nog) niet opendoet, ligt die snelheid in de lagere luchtlagen op ongeveer 200 km/u/

Antwoorden (1)

De makkelijkste manier die mij te binnen schiet is het gelijkstellen van de zwaarteenergie aan de kinetische energie. De vraag is of groep 8 dat gaat begrijpen, maargoed. De formule voor kinetische energie is als volgt: 1/2mv^2 oftwel een half, keer de massa van het object, keer de snelheid in het kwadraat. Die voor zwaarteenergie is mgh oftewel, de massa keer de hoogte keer de gravitatieconstante (9.81 in NL op zeeniveau). Rekenvoorbeeld: het object weegt een kilo, en valt vanaf een hoogte van een meter. De zwaarteenergie is dan 1x1x9.81 joule. Wat in het begin zwaarteenergie is, wordt omgezet in kinetische energie (snelheid). Hierbij geldt dat er geen energie verloren gaat, waarbij ik er even vanuit ga dat er geen weerstand optreedt omwille van de begrijpelijkheid. Je hebt dus nu, op het moment dat het object de grond raakt, alle 9.81 joule omgezet in snelheid. De snelheid waarmee het object de grond raakt is te berekenen met de andere formule: 9,81 = 1/2mv^2, de massa m is 1 dus 9,81 = 1/2 x 1 x v^2. Beide kanten met 1/2 vermeningvuldigen geeft v^2 = 4.905. De snelheid is dus de wortel hiervan. Hier komt 2.21472345904... uit. Dit is je antwoord in meters per seconde. In kilometers per uur is het 7.97 km/u. Dit is een model dat uitgaat van een situatie zonder luchtweerstand, oftewel een val in vacuum. Met luchtweerstand wordt het nog veel ingewikkelder.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb een fout gemaakt, je moet niet met een half vermenigvuldigen, maar door een half delen, oftewel vermenigvuldigen met 2. Hierdoor kom je of v^2 = 19.62 en v = 4.42944691807 meter per seconde wat omgerekend bijna 16 km/u is.