hoe kan het dat een plastic fles met smeltend ijs explodeert?

Tijdens een etentje afgelopen week stond er een plastic fles met smeltend ijs op tafel, enkele uren daarvoor uit de vriezer gehaald. Met een oorverdovende dreun is deze fles spontaan uit elkaar geklapt. De kamer lag bezaaid met ijsbrokjes, alsof er een ruit was versplinterd. En een van de eters had een snijwondje in haar gezicht. Water dat bevriest zet uit; ijs dat smelt hoort derhalve te krimpen? Of zie ik wat over het hoofd. In ieder geval: wat zou er gebeurt kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.6K
Thecis
6 jaar geleden
de lucht bovenin de fles zet uit wanneer deze opwarmt.. Als de fles al oud was, is deze sowieso breekbaarder.
Als je fles in de zon heeft gestaan, kan het ijs sublimeren, van vast naar gas zonder vloeistof te zijn geweest. Dat zet enorm uit en kan de fles laten knappen.

Antwoorden (3)

Er zat ook nog ijskoude lucht in de fles, maar ook water zet uit wanneer het warmer wordt.

Water heeft z'n kleinste volume bij 4 graden Celsius. Daaronder en daarboven zet het dus weer uit.

We hebben dus te maken met uitzettend water en uitzettende lucht. Maar er is nóg een factor: er verdampt water in de warme fles.
Een vloeistof die in gasvorm over gaat neemt enorm veel meer ruimte in. Wanneer de fles in de volle zon staat, dan kookt het water weliswaar niet, maar reken maar dat er wel het nodige verdampt.

Dat zijn dus 3 factoren die gezamenlijk voor flinke druk op de fleswand kunnen zorgen.

Het gekke is dat de flessen daar normaal gesproken op berekend zijn. Juist omdát ze anders kunnen versplinteren en er stukken in het rond kunnen vliegen.
Blijkbaar heeft jouw fles dus ergens een zwakke plek gehad, of is er ooit eens een barstje ontstaan. Er daar is het mis gegaan.
Thecis
6 jaar geleden
Ter aanvulling, de overgang van vast naar gas heet sublimeren (het tegenovergestelde van rijpen)
Waarschijnlijk stond de fles al de hele tijd op knappen, m.a.w hij had net zo goed al in de vrieser kunnen knappen.

De fles was nog niet vergenoeg ontdooid, om het gevaar te laten wijken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die fles is niet geëxplodeerd maar geïmplodeerd.
Bij een implosie vliegen de brokstukken ook overal heen, wat ook wel bekend is van "ouderwetse" beeldbuizen.
Als je een plastic fles water in de vriezer doet, zet het bevriezende water, en dus de plastic fles uit.
Er zijn vele soorten plastic, en sommige soorten plastic kunnen daar niet tegen en verliezen hun structuur. Zeg maar dat er talloze micro-scheurtjes ontstaan. Als het smeltende ijs krimpt zal de buitenluchtdruk (1 kg per cm^2) de fles in elkaar drukken waardoor de scheurtjes groter worden tot het hele bouwwerk van plasticmoleculen het begeeft en de fles implodeert.
Reddie