Hoe moet je de smeltveiligheid berekenen om te weten te komen of de toestellen al dan niet doorsmelten als ze in werking zijn?

Ik heb al enkele gegevens gekregen:
U=230V, I=16A, P=3100W

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (1)

Ik ga er van uit dat I = 16A de zekering / smeltveiligheid is.
Dat wil zeggen dat de stroom niet hoger mag worden dan 16 A.

Het apparaat wat je gebruikt heeft een vermogen van 3100 W. En je weet het voltage ook, namelijk 230 V. Met de formule P = V * I kan je dan berekenen wat het amperage is wat het apparaat nodig heeft.

I = P / V
= 3100 / 230
= 13.47 A

Dat zit dus onder de grens van 16A (als ik je vraag goed geinterpreteerd heb) en zou het apparaat aangesloten kunnen worden zonder problemen.

Overigens zal een apparaat niet zomaar doorsmelten, maar de zekering wel (of zichzelf uitzetten als je niet de oude zekeringen gebruikt). Een apparaat smelt pas door als je een langere tijd een te hoge stroom door het apparaat heen jaagt.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De ohmse formule kent geen V want die wordt al gebruikt voor snelhied, het is de letter U P = U * I enz.
Thecis
7 jaar geleden
@Roquetrader
Sorry, ben nog van de generatie waarbij het in het boek als P = V * I stond. (Scoop, vanuit 1990 ergens) Maar strikt genomen heb je gelijk, het is eigenlijk P = U * I Echter, de v wordt voor snelheid gebruikt, niet de V (dan wel correct doen he)
Net zoals tijd versus temperatuur (hoofdlettergebruik maakt uit).