hoeveel zet HHO gas (knallgas) uit tijdens een explosie?

ik ben bezig met een aardappel kanon te maken. ik heb veel op internet gezocht maar ik kon nergens vinden hoeveel een liter HHO gas uitzet bij een explosie. ik moet dit weten want hiermee kan ik berekenen op mijn explosiekamer explodeert of niet.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Thecis
7 jaar geleden
Knalgas is H2-gas (oftewel waterstofgas). Echter, HHO, (ook wel watergas genoemd) is een stof die (voor zover ik weet) nog niet helemaal uit de doeken is gedaan, maar wel energierijker is (oftewel, krachtiger ontbranding) dan waterstofgas (http://www.watergas.nu/inhoud/watergas_is_hho.php ) Ik neem hierbij aan dat je het hebt over waterstof gas (H2-gas) aangezien dat vrij gemakkelijk zelf te maken is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Slimme-handen maken het benodigde apparaatje op een regenachtige zondagmiddag.
http://slimme-handen.nl/2011/04/ploppende-bellen-blazer/ Op Schooltv is het resultaat regelmatig te zien:
http://www.schooltv.nl/video/knalgas-een-energierijk-gasmengsel-kan-een-flinke-knal-produceren/

Het beste antwoord

Bij een explosie in een afgesloten ruimte loopt de druk op tot 6x de oorspronkelijke druk.

Zes maal is de waarde waar constructeurs destijds mee rekenden toen ik dit probleem bij een project aan de orde had.

Zoekend op internet vind ik in een artikel over stofexplosies (Zie Bron op bladzijde 7) Daarin staat dat de druk bij een stofexplosie oploopt tot 8 a 11 maal de oorspronkelijke druk. Dus circa 10x de begindruk.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als de druk bij gelijk volume 6x zo hoog wordt betekent dit, dat het volume van het gas 6x zo groot wordt.
Wet van Bolye Gay Lussac

Dat is eigenlijk wat je vraagt
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
thx