wat is de beste combinatie (hoek in graden, gewicht in gram en hoeveelheid water in liter) voor het afschieten van een petfles raket?

ik moet voor school een petfles raket maken, maar ik weet niet in welke hoek ik de petfles raket moet zetten in combinatie met gewicht en hoeveelheid water in de fles

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.9K
Erna55
7 jaar geleden
Wil je hem hoog schieten, dan ga je vertikaal. Wel je hem ver schieten, dan onder een hoek van 45 graden.
De hoeveelheid water in de fles vind je bij de beschrijvingen, zoals .: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Waterraket

Antwoorden (1)

Voor het gewicht is "zo licht mogelijk" de vuistregel.
Een waterraket werkt het beste wanneer je de fles voor ongeveer 1/3 met water vult.
Wil je zo hoog mogelijk schieten, lanceer de raket dan loodrecht omhoog.
Wil je zo ver mogelijk lanceer je raket dan onder een hoek van 45 graden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
kan je het gewicht iets verduidelijken, want als je hem "zo licht mogelijk" maakt dan vliegt hij ook niet ver
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Natuurlijk heb je te maken met de luchtweerstand. Er is een bepaald punt dat de massa van je raket zoveel last van die luchtweerstand krijgt dat het té licht gaat worden. Maar laat ik een voorbeeld geven: stel je wil je raket aerodynamischer maken door er een neuskegel en staartvinnen op te zetten.
Dan krijg je meer gewicht, maar hij 'snijdt' wel beter door de lucht. Het kan dus, ondanks dat extra gewicht toch een nuttige toevoeging zijn, maar die toevoeging moet wel voldoende stevig zijn. Papier is lekker licht, maar misschien te slap.
Staal is sterk, maar erg zwaar. Daar zit dus een 'sweet spot' tussen. Wellicht is b.v. een stevig plastic sterk genoeg zónder te zwaar te worden. Het ideaal is dus licht, maar niet te licht (naast eisen als stevigheid e.d.) en is erg afhankelijk van de aerodynamica van je raket. Daar is geen algemene regel voor te geven. Vandaar ook de aanhalingstekens om dat zinsdeel.