Voor de aap was er de… halfaap.
Halfapen waren in het begin niet groter dan een rat met hersenen zo groot als een walnoot. Zelfs de grotere soorten zoals de Plesiadapis, waren niet groter dan een huiskat. De Plesiadapis trokken in de wouden rond waar zij wat knabbelden aan palmen en andere bomen. Ze waren de prooi voor roofdieren en tevens de concurrenten van de toen levende knaagdieren.
De apen hebben zich verder ontwikkeld, grotere hersenen gekregen, en zijn handiger geworden bij het zoeken naar voedsel.

Tot de huidige halfapen behoren de lemuren van Madagaskar, de galago's en potto's uit Afrika en de lori's uit Azië. Bijzonder zijn de zogenoemde spookdiertjes: ze hebben kenmerken van zowel apen als halfapen.
SimonV
7 jaar geleden
walter
7 jaar geleden
De apen (waaronder de mens) en halfapen stammen af van de primaten. "Primates" betekent "eersten" Het antwoord Halfapen klopt dus niet.