Helium is een edelgas.

Dat betekent dat het helium-atoom zich niet chemisch bindt met een ander atoom.

"Branden" is het chemische proces waarbij atomen zich met zuurstof verbinden (en daarbij een vlam produceren).

Omdat helium niet reageert met andere atomen, en dus ook niet met zuurstof, kan helium dus niet branden.
Thecis
7 jaar geleden
Branden = reageren met zuurstof (= oxideren).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Thecis
Reageren met zuurstof is inderdaad oxideren. Maar om het branden te noemen is het (volgens de definitie die ik geleerd heb) noodzakelijk dat er vlammen zijn. "De fietsen in de fietskelder oxideren wel, maar branden niet !", aldus mijn natuurkunde leraar.
Thecis
7 jaar geleden
Mijn natuurkunde leraar zei voor dit soort dingen altijd "zo kalf dan koe, niet zo koe dan kalf." Branden is een oxidatie. Wil niet zeggen dat alle oxidaties per definitie dan ook branden. Dus volgens mij bedoelen we hetzelfde. Maar vergis je daar overigens niet in. Een groot gevaar voor schepen met ijzererts is de warmte die gegenereerd wordt door het oxideren. Er dat kan behoorlijk oplopen!
http://www.gard.no/Content/6227919/Dangerous%20solid%20cargoes%20in%20bulk%20%20January%202014.pdf (pagina 11, DRI dangers)
(als ik het copy paste wordt het verwijderd omdat de tekst niet in het nederlands is.....) Dit goedje is ook explosiegevoelig, maar dat komt omdat er ook waterstofgas bij vrij komt (reactie met zeewater). Maar dat terzijde. Terugkomend op definitie van branden, vlammen moet er volgens mij inderdaad zijn, alhoewel vlammen niet altijd zichtbaar zijn (denk maar aan de brand bij Jos Verstappen waar hij in de fik stond en niemand het zag. De kerosine brand daadwerkelijk kleurloos).

Andere antwoorden (1)

Helium is niet brandbaar en ook niet giftig.
Hoewel je met gas altijd het gevoel hebt dat het heel gevaarlijk is, loop je zelfs geen gevaar met onze helium tanks. De helium tanks zijn namelijk voorzien van een breekschijf. Hierdoor kan deze niet exploderen.
Wanneer helium ingeademd wordt verdrijft het zuurstof uit de longen. Een gevolg hiervan kan bijvoorbeeld verstikking zijn.

Kortom, helium is niet brandbaar, maar het wordt aangeraden het a;;een voor ballonnen te gebruiken en niet voor allerlei andere activiteiten

Toegevoegd na 5 minuten:
Helium kan wel een ontploffing veroorzaken als het onder druk te snel vrijkomt. De daarbij vrijkomende energie kan een hevige brand veroorzaken door de ontstane kettingreactie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Inderdaad. Dingen die onder druk staan kunnen exploderen. Helium tanks dus ook. Maar branden zal helium zelf niet doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis, Ondanks dat ik wist dat helium zelf niet brandbaar is, heb ik toch toen ik de helium langzaam hoorde ontsnappen voor mijn leven gerend.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Helium is gevaarlijk i.v.m. het risico op verstikking. In die zin is het inderdaad verstandig niet in de buurt van een lek te blijven. Een langzaam leeg lopende fles zal niet ontploffen (anders had 'ie dat al gedaan. Het lek werkt als een overdrukventiel.) Maar branden zal het helium zelf nooit !
Thecis
7 jaar geleden
@JoanDArc,
Ozewiezo vat het heel goed samen. Dat het niet ontploft is niet 100% correct. Als iets langzaam ontsnapt, kan de structurele integriteit van de tank nog steeds verslechteren. Ofwel, een gaatje wordt iets groter en de tank kan de druk toch niet meer aan en ontploft alsnog. Maar dat is puur overdruk. Maar het feit dat iets niet brandt, wil niet zeggen dat iets niet gevaarlijk is. Er zijn zat andere manieren waarop stoffen gevaarlijk kunnen zijn. Overdruk en verstikking is er daar 1 van. Maar adiabatisch expansie (heel snel uitzetten en daardoor afkoelen, de reden waarom deo uit een spuitbus koud aanvoelt) kan ook ernstige brandwonden (door kou) veroorzaken. Als er veel helium aanwezig is, kunnen ook rook/brandmelders niet meer goed werken. Is ook een gevaar van teveel helium in een ruimte. Zo zijn er tal van mogelijkheden. Maar bottomline, helium brandt niet, maar wil niet zeggen dat het ongevaarlijk is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis, vandaar dat wij het laboratorium rennend voor ons leven hebben verlaten. Het horen van het sissende geluid en de roep: de Helium enz enz !! was genoeg om te vluchten.
Zie mijn reactie hierboven: wij wisten dat helium alleen niet zou gaan branden.