Hoe is de kijk van mensen op de wetenschap veranderd door de geschiedenis?

Er is nogal wat veranderd in de wetenschap, en ik vroeg me af hoe de mensen uit die tijd hierop hebben gereageerd.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Wat bedoel je met "die tijd".
En ... er is nog nooit iets veranderd in de wetenschap.
Wetenschap onderzoekt hoe dingen werken (niet waarom).
En dat is het nog steeds zo.
Je bedoelt wellicht dat meer mensen via allerlei media er iets over te horen krijgen, maar er niets van snappen, en het daarom maar stom vinden.

Antwoorden (1)

Voor een nogal omvangrijke vraag toch een betrekkelijk kort antwoord: 'Er vindt een geleidelijke "ontmystificering" plaats waarbij de dingen steeds minder "bezield" zijn en waarbij hun relaties en gedragingen steeds rationeler verklaard worden. Grote geesten als Galilei en Kepler worstelden nog met het verleden en konden zich nog helemaal niet volledig aan dat magische verleden onttrekken.

Maw vroeger, met name voor de tijd van de uitvinding van de microscoop en telescoop zo rond de 15/16e eeuw, was de kijk op de wetenschap nog veel beinvloed door alleen over de natuurlijke dingen na te denken, geleidelijk aan begon men 'de moed' te krijgen om ook meer te gaan experimenteren om echt de natuur te doorgronden.
Ook werd steeds meer God als uiteindelijke verklaring voor onbegrijpelijke dingen aan de kant gezet omdat men steeds beter de natuur kon ontrafelen.

De mens reageerde hier natuurlijk in eerste instantie voor vol ongeloof op. Dat komt bijzonder naar voren in de tijd van Copernicus die de zon in het middelpunt van universum plaatste ipv de aarde. Zeker de Kerk, in die tijd nog van grote invloed, wilde daar na niet zo graag aan, vandaar dat bijv. Galileo huisarrest kreeg.

Maar voor een uitvoerige uiteenzetting zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschapsgeschiedenis
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_mechanisering_van_het_wereldbeeld