Hoe wordt mat glas gemaakt?

Wat gebeurd er anders, bij de productie van mat glas dan bij de productie van gewoon spiegelend glas?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Het beste antwoord

ze maken eerst gewoon glas daarna word het glas gezandstraald waardoor het mat word. Soms gaan ze een dun laagje glas persen en dan zandstralen en daar boven op doen ze weer een dun laagje (gesmolten) glas persen waardoor je gladde matglas krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Matglas wordt nog eens extra behandeld. Vroeger gezandstraald, tegenwoordig geëtst met zuur.
AWM
14 jaar geleden
Het hoofdbestandsdeel van glas is silicium. Dit komt voor in wat we simpelweg zand noemen. Na zuivering wordt het gesmolten en in mallen gegoten. Daar vloeit het uit tot een homogene egale plaat die na afkoeling glas zal zijn. Zilver wordt gebruikt voor spiegels. Een laagje van enkele nanometers is slechts nodig.

Matglas word bereikt doordat er een laag is die niet glad is. Daardoor breken de lichtstralen die er door heen gaan en gaan alle kanten op. Het zijn eigenlijk allemaal kleine prismaatjes. Kijk maar een hoe licht breekt als het door een prisma is gegaan. De oneffenheden werken als kleine prismaatjes en dus zie je niet wat er achter bebeurt om dat de uitstraling van het licht alle kanten wordt opgestuurd.