Hoe kan je bij een 3 jarige het IQ meten?

In deze vraag: http://www.startpagina.nl/v/wetenschap/vraag/599567/hoogste-iq-gemeten-mens

Word een antwoord gegeven met daarbij een bron dat er een 3 jarig kind is met een IQ van 162.
http://www.maximale.nl/lichaam/maximale-iq

Hoe kan je dat meten op die leeftijd?

7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

De Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence - Third Edition - Nederlandstalige bewerking (WPPSIIII
NL) is een algemene intelligentietest voor kinderen van 2,5 tot 8 jaar.
Doelgroep
Kinderen van 2,5 tot 8 jaar.
Materialen
Dit instrument bestaat uit een handleiding, antwoordformulieren en verschillend testmateriaal zoals
werkboeken, een stimulus testboek, kaarten, doos met blokken, legpuzzels, een scherm en scoringssleutels.
Gebruik
De WPPSI-III eist bepaalde kwalificaties van de afnemer. Het instrument moet door een diagnostisch
geschoolde psycholoog of (ortho)pedagoog worden afgenomen.
Bij voorkeur moet de gehele test in één keer afgenomen worden. De subtests moeten in een vaste volgorde
worden afgenomen waarbij de verbale en performale subtests elkaar afwisselen. De afnemer moet zich
houden aan de instap- en afbreekregels die rekening houden met de leeftijd van een kind. Bij sommige
subtests moet geregistreerd worden hoeveel tijd het kind nodig heeft om de opgave op te lossen. De tijd moet
zo onopvallend mogelijk opgenomen worden, zodat het kind niet afgeleid raakt of onnodige druk ervaart. Tot
slot moet de afnemer zich houden aan de instructies die gelden voor het herhalen of toelichten van een
opgave of het corrigeren van een opdracht.
Ook moet de omgeving waarin de test wordt afgenomen aan bepaalde voorwaarden voldoen. Om afleiding te
voorkomen moet de test afgenomen worden in een rustige, goed geventileerde ruimte. De tafel waaraan de
testafname plaatsvindt moet een glad oppervlak hebben, een hoogte die aangepast is aan het kind en zodanig
opgesteld dat de afnemer recht tegenover het kind zit. Het testmateriaal moet binnen handbereik zijn en
buiten het zicht van het kind blijven tot het betreffende onderdeel wordt afgenomen.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou ik niet voor kiezen, zeker niet op die leeftijd. De SON ondervangt m.i. veel meer problemen die zouden kunnen ontstaan in de communicatie met zulke jonge kinderen, en is ook veel beter beoordeeld door de COTAN. Heb je gekeken hoe de COTAN de WPPSI beoordeelt? Van de revisies zou ik het na moeten zoeken, maar eerdere versies werden echt heel slecht beoordeeld, terwijl de SON-R echt op alle fronten beter scoort.