Wie kan mij uitleggen wat dimensies zijn?

Ik begrijp ook niet of het nou met het helal en zwarte gaten te maken heeft, of met ruimte.. Las ook nog wat over Butterfly effect? Heeft misschien een filmpje of site waar het duidelijk staat uitgelegd in het Nederlands.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/spiritueel/140628-wanneer-gaan-we-naar-de-vijfde-dimensie.html

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Een dimensie is eigenlijk niets meer dan een eigenschap van een object. De bekendste zijn waarschijnlijk "lengte", "breedte", "hoogte", "diepte". In de wetenschappen worden nog meer zaken dimensies genoemd, zoals "tijdsduur" en "temperatuur".

Zo is jouw lengte en breedte een van jouw dimensies, maar jouw leeftijd in principe ook.

Het begrip "dimensies" heeft geen enkele speciale betekenis waar het gaat om zwarte gaten, het heelal et cetera; wel is het zo dat er in het heelal allerlei interessante zaken plaatsvinden die ons over het meten van die dimensies aan het denken zetten. Zwarte gaten zijn daar wel een mooi voorbeeld van: de zwaartekracht dichtbij een zwart gat bijvoorbeeld is zo groot dat er bij metingen van dimensies tijd en ruimte dingen gebeuren die heel raar lijken vanuit onze dagelijkse ervaring hier op aarde.

Het butterfly effect is sowieso totaal iets anders; dat hoort bij de "chaostheorie" en beschrijft systemen die heel gevoelig zijn voor de oorspronkelijke omstandigheden waarbij zeer kleine wijzigingen in die omstandigheden na verloop van tijd tot enorme wijzigingen kunnen leiden.

De vijfde dimensie waarover gesproken wordt in jouw link is pure onzin en heeft nul komma niets te maken met dimensies. Er wordt gesproken over "rijzen in tijd en ruimte in de vijfde dimensie" en "de dualiteit van de derde dimensie" en een "ascentieproces naar de vijfde dimensie". Het is bij elkaar geraapte nonsens die nergens vandaan komt en nergens naartoe gaat. Er wordt ook niets in dit artikel uitgelegd; alleen maar een heleboel woorden uit een heleboel wetenschappen bij elkaar gekieperd en dan flink geroerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Dimensies zijn een categorie van de eigenschappen van een object, niet andersom ! Niet elke eigenschap is dus een dimensie. Jij noemt temperatuur ook een dimensie. Temperatuur is wel een eigenschap, maar geen dimensie. Net zo min als b.v. de kleur van het object.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dimensie_(algemeen)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dimensie_van_een_grootheid Ik vind dit bijzonder ingewikkelde materie, maar het lijkt een beetje een kwestie van definitie en toepassing. Maar dat het stuk uit de link je reinste gewauwel is, dát snap ik dan weer wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Het woord 'dimensie' heeft twee betekenissen, waarvan we er één in het Nederlands bijna niet gebruiken.

De eerste (Nederlandse) betekenis, is die van 'afmeting' of 'richting': Lengte, breedte en hoogte. Deze 3 dimensies beschrijven hoe groot iets is; het kenmerk is datz e 'loodrrecht' op elkaar staan.
In de natuurkunde wordt 'tijd' als een vergelijkbare 4e dimensie gebruikt. Wiskundigen kunnen moeiteloos 5 of 11 dimensies bedenken en ermee rekenen, maar er over na nadenken wat dat 'betekent'geeft hoofdpijn (stel je een richting voor die loodrecht staat op lengte/breedte/hoogte).

De tweede betekenis wordt vooral in het Engels gebruikt en is die van 'natuurkundige eenheid van een grootheid'. Voorbeelden zijn makkelijker dan een omschrijving: meter, gram, seconde, volt, zijn voorbeelden van zulke 'eenheden' (in het Engels: 'dimensions').