Op welke herkomst let een DNA test?

Een DNA test kan achterhalen waar men's voorouders hebben geleefd. Maar veel onderzoekers beweren dat de mens oorspronkelijk uit Afrika komt. Naar welke herkomst kijkt een DNA test? Kijkt het naar het gebied waar iemand zijn voorouders naar toegetrokken zijn en zich daar gevestigd hebben? Wat als een familie bijv. naar India is gegaan en zich daar gevestigd heeft voor 1000 jaar om vervolgens naar Nederland te gaan en zich daar voor 1000 jaar te vestigen, waar ligt iemand zijn herkomst dan? Uiteindelijk reizen we maar altijd rond dus hebben we wel een vaste herkomst?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goeie vraag ; uiteindelijk zijn we allemaal ergens allochtoon, als je maar ver genoeg teruggaat. Zeker in het spiksplinternieuwe Nederland ;-)
ronron1212
7 jaar geleden
Hoezo spikplinternieuwe Nederland ?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Nederland
tinus1969
7 jaar geleden
@ronron1212, in vergelijking met de gehele prehistorie (50.000+ jaar) is alle historie spiksplinternieuw :-)

Antwoorden (1)

De afkomst kan bepaald worden door het mitochonriaal DNA.
Dit mDNA is heel weinig aan verandering onderhevig en wordt daarom voor verre afkomst gebruikt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
En dus? Hoe beantwoord dat verder de vraag, hoe de gedetailleerde herkomst wordt bepaald?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een precieze herkomst kan niet gegeven worden na dat aantal jaren, wel dat er een afstamming geldt.
Op deze manier is ook vastgesteld hoe de menselijke migratie over de wereld heeft plaatsgevonden