Waarom hebben juli en augustus beiden 31 dagen terwijl februari er maar 28 heeft?

Kan er niet een dag bv van juli naar februari? Het zou de boel wat evenwichtiger maken.

7 jaar geleden
10.1K

Antwoorden (2)

Van oorsprong had onze huidige kalender maar 10 maanden. Dit leverde een tekort op van zo'n 61 dagen. (Kijk maar naar de naamgeving. September (sept) is de 7e maand, oktovber (oct) de 8e, november (nona) de 9e en december (deca) de 10e maand).

In 713 voor Christus is daar verandering in gekomen en zijn de maanden januari en februari toe gevoegd door koning Numa Pompilius. De twee maanden zaten helemaal ACHTERAAN de kalender.

Het systeem werkte nog niet helemaal en februari werd als onbelangrijk gezien. Uiteindelijk is het Ceasar geweest in 46 vChr die de huidige kalender in z'n vorm uiteindelijk gegoten heeft zoals we die nu kennen. Februari blijft een beetje een uitzondering.
http://mentalfloss.com/article/55327/why-are-there-only-28-days-february

We zouden dat kunnen hervormen en het wat gelijker maken, maar waarom zouden we? Om de 4 jaar blijven we een schrikkeljaar nodig hebben (vanwege die 6 uur in de omlooptijd van de aarde om de zon).
7 jaar geleden
Toen de wereld pas geschapen was en de maanden nog jong waren, legden ze graag een kaartje met elkaar. Vooral Februari hield veel van kaarten, maar hij was zo ongelukkig in het spel, dat hij altijd verloor.

Op zekere dag bemerkt hij, dat hij alles verloren had, maar nog éénmaal wilde hij het wagen; misschien kon hij in één slag zijn gehele verlies terugwinnen.

En dus begon hij met zijn broers Januari en Maart te spelen. Ook nu was het geluk niet met hem; hij verloor weer, maar daar hij geen rode duit meer bezat om zijn verlies te betalen, moest hij aan zijn medespelers elk een dag afstaan.

Zo komt het dat januari en maart één-en-dertig dagen hebben en februari voor zichzelf maar achtentwintig dagen overhield.