Waarom zie je vanaf de ISS geen satalieten?bijvoorbeeld een Low Earth Orbit.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
erotisi
7 jaar geleden
Weet je dat zeker dat je geen satellieten ziet vanaf ISS?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb er nog nooit een gezien
erotisi
7 jaar geleden
Waarschinlijk omdat je nog nooit in het ISS hebt gezeten. Maar ook vanaf de aarde zijn de satellieten te zien. Zie voor een plaatje vanuit ISS naar kubus satellieten: https://qph.ec.quoracdn.net/main-qimg-0f4392e685230fb3123d3a6a58f1fe52-c?convert_to_webp=true

Antwoorden (2)

Bedenk als eerste even over welke afstanden je het hebt. Een satelliet, kilometers ver weg zijn gewoon héél klein. Bedenk maar eens hoe een auto er uit ziet op 20km afstand.
Daarnaast heb je te maken met de achtergrond. Vanaf de aarde gezien kijken we naar de zwarte ruimte (althans 's nachts. Overdag zien wij ook geen satellieten met het blote oog) Bij een gunstige reflectie van zonlicht kunnen we dat hele kleine puntje tegen die zwarte achtergrond met enige moeite wel onderscheiden. Objectief gemeten is het nog lichtzwak ook.

Vanuit het ISS zit je in een andere situatie: Plaats dat puntje nu eens tegen een aarde of een oplichtende atmosfeer. Daar is zoveel op te zien, en er komt zoveel licht vandaan dat het puntje helemaal wegvalt tegen de achtergrond.

Satellieten die heel dichtbij komen zijn overigens wél te zien, maar dat soort situaties probeert men te vermijden. Botsingen zijn immers levensgevaarlijk voor het ISS.

Dan is er nog de gevoeligheid van de camera’s. Heb je wel eens een foto gemaakt van de sterren ?

En foto van de maan is al moeilijk. Voor een zelfs maar een paar details moet je vaak al maximaal inzomen áls je al details ziet. Voor sterren heb je al hele speciale apparatuur nodig. Toch zijn sterren met het blote oog al goed te zien.

Wat ik wil zeggen is: elektronische apparatuur heeft nog heel wat moeite om zowel de helder verlichte aarde in beeld te krijgen en dan óók nog lichtzwakke puntjes te onderscheiden. Astronauten op de maan raakten destijds niet uitgepraat over de mooie sterrenhemel. Toch zie je op hun foto’s geen enkele ster. Dat is hetzelfde verhaal.

Wanneer je foto’s of filmpjes vanuit het ISS bekijkt dan zul je om die reden ook weinig objecten in de ruimte zien.

Ik weet niet of je met het blote oog überhaupt satellieten kan zien vanuit het ISS. Dat zou je Andre Kuipers eens moeten vragen, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Ik liep ook een tijd rond met die vraag. Net zat ik alle beelden van ISS (live) terug te kijken en was er een moment dat ik wel sterren kon zien. Ook twee voor mij niet te verklaren gele "sterren". Op dat moment werd er ook even gas bijgegeven om de ISS in de orbit te laten vliegen. Volgens mij heeft het ook te maken met waar de zon op dat moment staat of onder invloed van ander licht (zoals dat gas bij geven wat ik net zag). De camera's hebben vaak dezelfde stand. Vandaar. Maar goed, ik kijk dagelijks naar ISS live op YT. Via link beneden kun je dan terugkijken door te schuiven met je muis op de rode balk.
een jaar geleden