Is het theoretisch mogelijk dat de megalodon nog steeds leeft?

Ik zag laatst een documentaire over een wetenschapper die angstwekkend veel bewijs had voor het bestaan van de megalodon (een prehistorische reuzenhaai). Mijn vraag: is het theoretisch mogelijk dat dit beest nog steeds bestaat, en zo ja, hoe komt het dan dat we nog nooit een exemplaar zijn tegengekomen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
21.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Discovery Channel is al jaren geen betrouwbaar kanaal meer. Allemaal hype en opgeklopte verhalen.
Ritsuka
8 jaar geleden
bron?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
animal planet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.ibtimes.com/megalodon-shark-week-2015-update-will-fake-documentary-return-discovery-channel-1997209 Fake documentary=nep documentaire...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
hoe heet die documentaire hoop dat je dit ziet ?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Megaladon bestaat niet meer. De verhaal is dood vergeet dat maar. Is het mogelijk om megaladon te klonen en nieuw leven te geven? Dat zou ik gaaf vinden als de wetenschappers ver zijn. Ik vind klonen een mooie en bijzondere kunst.

Antwoorden (3)

Nee, dit is theoretisch niet mogelijk.

Amerikaanse onderzoekers hebben de mythe die stelt dat de Megalodon – een tot wel achttien meter lange haai – nog steeds bestaat, ontkracht. En wel door vast te stellen wanneer deze haai exact uitstierf.
Onderzoeker Catalina Pimiento: “Ik denk dat mensen die geïnteresseerd zijn in dit dier het verdienen om te weten wat het wetenschappelijke bewijs laat zien, met name na de Discovery Channel-specials die impliceerden dat Megalodon nog steeds in leven zou zijn”.

De onderzoekers verzamelden wetenschappelijke literatuur over de Megalodon en gebruikten een nieuw wiskundig model om het uitsterven van de haai in kaart te brengen.
De Megalodon was een echte gigant: een volwassen Megalodon kon wel achttien meter lang worden. De tanden van de haai waren tot wel vijftien centimeter lang. Hij joeg voornamelijk op walvisachtigen. De Megalodon was bijna in alle zeeën op aarde te vinden.
Op basis van hun studie kunnen de onderzoekers concluderen dat de laatste Megalodon 2,6 miljoen jaar geleden het loodje legde.
SimonV
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
Hmm, zoals ik dat (in de gauwigheid) interpreteer, is dat daar zeer aannemelijk gemaakt is dat het dier toen is uitgestorven (op basis van allerlei aanwijzingen en wiskundige modellen) Maar dat is denk ik nog lang niet hetzelfde als zelfs de puur theoretische mogelijkheid (hoe klein die kans ook is) uit kunnen sluiten dat het dier toch nog in leven is. (in feite denk ik zelfs dat het uitsluiten van die mogelijkheid zelf een theoretische onmogelijkheid is.) Maar goed, even goed lijkt het me voor de "voorstanders" van het bestaan van het dier belangrijk dit soort studies niet te negeren. Want hoogstwaarschijnlijk IS het dier dus gewoon uitgestorven.
Ja, natuurlijk.
Net zoals het theoretisch mogelijk is dat er nog een pleistosaurus in een of ander Schots meertje leeft.

Als eerste wou ik zeggen,
ja natuurlijk want,... we kunnen niet helemaal in de diepte zien. We weten niet alles wat er op de aarde en in de zee te weten valt.

Maar een haai van 18/20 meter is wel vrij groot. Aangezien die beesten op walvissen jaagden en walvissen toch vrij vaak gezien worden zonder megalodon in hun buurt. Ook omdat er nooit een dode walvis gevonden kan worden met nog een afdruk van zo'n haai. Denk ik toch niet dat ergens op kilometers diepte er een haai zich gaat schuilhouden.
Er is ook nog nooit een 'niet gefosiliseerde tand' van de beesten gevonden. Dus alle tanden die we hebben zijn van dieren die lang geleden stierven.

Een tijdje geleden was er wel iets over een andere dier dat een erg grote haai opgegeten zou hebben ( met een tag-systeem en al ). De zender zou 4 maanden later teruggevonden zijn. Erin stond dat op korte tijd de temperatuur en diepte (plots naar 540 m) enorm verschilden en de zender moet maagsap gepasseerd zijn. Toen werd er supperhaai geschreven als 'dader'.

Kortom
Er is geen bewijs gevonden dat het beest nog leeft.
Dus puur theoretisch zou het kunnen dat er ergens in de diepste wateren nog een megalodon leeft. Maar dan zou hij erg aangepast moeten zijn aan het huidige leven. Dus andere prooidieren, andere vereisten aan het water ( temperatuur en druk ). Want, als hij boven zou komen, dan zouden we hem wel opmerken.

Je zou ook kunnen zeggen
de australopitecus leeft nog ergens diep weggestopt in het oerwoud.
de mammoet heeft zich teruggetrokken in een vallei die we nog niet gevonden hebben.
de dodo leeft nog in enkele kleine privedierentuinen.
...
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"dat er ergens in de diepste wateren nog een megalodon leeft" Even verder theoriserend, kan een grote haai wel in heel diepe wateren overleven?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
(Hoewel . . . als je ziet hoe veel mensen met elkaar omgaan, zijn er ook een paar austrolopiteci uit dat oerwoud weggelopen!)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien is de Megalodon wel vegetarisch geworden door de jaren heen. En leeft hij nu op minstens 500 meter diepte in de Atlantische Oceaan. Wie weet :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
500 meter onder het oppervlak dóen de plantjes het niet zo goed :-)
SimonV
8 jaar geleden
Waarom klopt het onderzoek van Catalina Pimiento niet?
SimonV
8 jaar geleden
Pimiento heeft aangetoond dat de Megalodon 2,6 miljoen jaar uitgestorven is en het dus (ook theoretisch) onmogelijk is dat dit dier nog leeft.
Als jij het hier niet mee eens bent, ben ik benieuwd waarom je denkt dat het onderzoek van Pimiento niet klopt.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Het probleem is niet zijn onderzoek, dat zal heus wel kloppen. Het probleem is dat hier iets beweerd wordt dat niet uit een dergelijk onderzoek kàn volgen, en wel op grond van fundamentele wetenschapsfilosische redenen. Nl dat er zelfs theoretisch geen enkele mogelijkheid meer zou zijn -hoe onwaarschijnlijk ook- dat het dier nog zou kùnnen bestaan. Overigens is het dan ook niet wat hij zelf beweert in zijn abstract, want daar zegt hij het wetenschappelijk gezien wèl juist, namelijk: "Our results suggest that C. megalodon went extinct around 2.6 Ma." Overigens maakt het in de praktijk van alledag niet bijster veel uit, en kan je er dus rustig vanuit gaan dat hiermee pratkisch gezien aangetoond zal zijn (dat kan ik verder niet beoordelen; ik ben geen expert op dit gebied) dat het dier uitgestorven is.
nounka
8 jaar geleden
drie minnen en geen uitleg,... hoe leuk
kierkegaard47
8 jaar geleden
Van mij een plusje, inderdaad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de docu was op animal planet en heette 'Megalodon: the monster shark lives' en deel 2 heette: 'megalodon: the new evidence"
Je moet weten dat slechts 5% van onze zeeën ondekt is, dus zolang dat geen 100% is zal niemand ooit kunnen zeggen of er nog prehistorische dieren leven. Bv: de megalodon.
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
Volgens oceanografen is maar 5% van de oceanen, niet de zeeën, verkend, niet ontdekt, aldus de informatie op de website van de NOAA, de Amerikaanse National Oceanic and Atmospheric Administration https://web.archive.org/web/20130424102601/http://www.noaa.gov/ocean.html.