Hoe lang duurt het voordat een appel de omgevingstemperatuur heeft aangenomen? Wat is de temperatuurcoefficiënt van een appel?

En kan elk materiaal (in wat voor tijd dan ook) de omgevingstemperatuur aannemen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Niet te zeggen. Is namelijk nog al afhankelijk van de grootte van de appel, en verder verandert de omgevingstemperatuur vaak sneller dan de inwendige temperatuur van de appel.
8 jaar geleden
De verwarming van de appel zal steeds langzamer gaan. Als de temperatuur in de ruimte constant is, zal dat enkele dagen in beslag nemen voordat geen temperatuurverschil kan worden gemeten. Meestal zal de temperatuur in de kamer wijzigen, zodat de appel de gewijzigde temperatuur zal aannemen. Daarnaast is de temperatuur altijd iets lager dan de omgevingstemperatuur, omdat het water in de appel verdampt, wat warmte aan de appel onttrekt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat laatste effect is in principe waar, maar het verschil zal alleen met een zeer nauwkeurige thermometer te meten zijn. Het verdampen gaat erg langzaam, het duurt weken voordat de appel serieus begint te verschrompelen. De hoeveelheid te verdampen water is dus zeer gering en daarmee ook de temperatuurdaling.