Is water herkoken schadelijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
erotisi
8 jaar geleden
Ook wij van Waterbedrijf Groningen wisten het antwoord niet 100% zeker en legden de vraag daarom voor aan een inhoudsdeskundige, waterlaboratorium collega Harm de Kleine van WLN in Glimmen. Kook het water gerust meer dan eens
“Ik kan mensen gerust stellen, want dit is echt een onzin verhaal”, zegt Harm de Kleine. “Bij het koken van water wordt 100 graden Celsius bereikt. En het is de hitte die het water laat stomen. Niet de opgeloste stoffen (mineralen) in het water. De enige manier waarop de samenstelling van gekookt water veranderd, is dat exact dezelfde opgeloste stoffen (mineralen) nu in een kleiner volume zitten maar dit gebeurt ook al na één maal koken. Iedereen kan dus met een gerust hart een kopje thee zetten met water dat al één of meerdere keren heeft gekookt.” https://waterbedrijfgroningen.nl/organisatie/nieuws/kan-je-water-welniet-vaker-koken/

Het beste antwoord

Nee, dat is niet schadelijk.
Water verandert niet door koken. Alleen de temperatuur verandert.
Je mag water zo vaak koken als je wilt.

Toegevoegd na 16 minuten:
“Bij het koken van water wordt 100 graden Celsius bereikt. En het is de hitte die het water laat stomen. Niet de opgeloste stoffen (mineralen) in het water. De enige manier waarop de samenstelling van gekookt water veranderd, is dat exact dezelfde opgeloste stoffen (mineralen) nu in een kleiner volume zitten maar dit gebeurt ook al na één maal koken. Iedereen kan dus met een gerust hart een kopje thee zetten met water dat al één of meerdere keren heeft gekookt.”
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
ter ondersteuning
https://waterbedrijfgroningen.nl/organisatie/nieuws/kan-je-water-welniet-vaker-koken/

Andere antwoorden (1)

Schadelijk is weer zo'n typisch woord dat delicaat is om te beoordelen.

In elk geval verandert elke stof in zekere zin als je ze in aggregatietoestanden laat overgaan: koken dient bijvoorbeeld om onzuiverheden eruit te halen, bij het vervriezen krijg je soms ook een wijziging van de kwaliteit van het water.

Bij vriezen en ontdooien van water, proef je trouwens meteen dat het water iets anders smaakt. Idem met gekookt water. Recent onderzoek wijst er dan ook op dat onze smaak niet alleen de stof zelf via de kunstmatige classificatie zoet, bitter, zout, zuur en die vijfde smaak uit de 'valse krabsalade' die ze er nog niet zo heel lang bijvoegden, maar wellicht ook een soort trillingsfrequentie meet (zoals gehoor en gezicht en warmte gevoel ook allemaal frequentieregistraties zijn, de laatste zelfs in het infrarood spectrum).

Bij het koken gaan immers de bacteriën dood (eigenlijk al vanaf 60 graden), dus als je 'levend water' kookt en weer op normale temperatuur brengt, is het hoe dan ook al 'dood water' geworden.

Als je zou veronderstellen dat je puur twee moleculen waterstof en een molecuul zuurstof hebt, dan zou je misschien bij de stelling kunnen aansluiten dat het toch hetzelfde blijft, maar zelfs dat weten we, ondanks de indruk dat we hebben dat de wetenschap 'alles' weet... eigenlijk helemaal niet.

Lucht bestaat ook voor 99% uit stikstof en zuurstof, maar die van die overige 1% wordt iedereen gek omdat ze denken dat met die 0,005% verschil tussen 0,035 en 0,040% koolstofdioxide we heel die grote wereldbol zelf aan het opwarmen zijn... Dus echt rationeel zijn we als mensen niet.

Maar iedereen heeft graag 'duidelijke antwoorden' tegen zijn natuurlijke angsten om dood te gaan en ziek te worden, dus 'we weten het niet', past niet goed in het rijtje.

In zoverre bacteriën schadelijk zijn, is het herkoken van water voor de bacteriën die er intussen weer in ontstonden, inderdaad schadelijk en krijgen we 'beter doder water'. Bacteriën lijken vrij snel te komen in water dat gekookt werd overigens.

Maar er zijn minstens evenveel goede bacteriën (denk aan actieve Bifidus die volgens de hype elke morgen moet genomen worden) en ook in onze darmflora en apendix zitten er daar als veiligheidsreserve voor als we eens echt ziek worden en onze darmen gespoeld worden door diarree of overgeven, dus daar is koken eigenlijk schadelijk en krijgen we'slechter doder' water.

Volgens mij kook je beter 'levend water' dan gekookt 'dood water'. +je
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
"verandert elke stof in zekere zin als je ze in aggregatietoestanden laat overgaan"? Definitie van stof?
"trillingsfrequentie ... frequentieregistraties"? Geluid, ja. De rest niet.
" twee moleculen waterstof en een molecuul zuurstof"? Atomen zul je bedoelen.
"0,005% verschil tussen 0,035 en 0,040% koolstofdioxide"? Schadelijkheid van bacteriën vergelijken met globale opwarming?
"bacteriën die er intussen weer in ontstonden"? Waar komen die vandaan?
"beter doder water"?
"dus daar is koken eigenlijk schadelijk en krijgen we’ slechter doder’ water"
"Volgens mij kook je beter ‘levend water’ dan gekookt ‘dood water’. +je"?
Hoe vaak spreek je jezelf tegen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1. Ja, dit omdat je in werkelijkheid heel weinig met "zuivere stoffen" te maken krijgt. Je ziet dat heel eenvoudig aan water dat je kookt en de kalkaanslag aan de zijkant, of met grondwater soms net een glad gevoel aan de zijkanten.
2. Dit is een wijze van indelen. Gezicht is ook trilling. Kegeltjes en staafjes werken op hogere frequentiewaarneming. Warmte is eigenlijk een infraroodtrilling, dus onder het rode spectrum en dus tussen geluid en lichtstraling. Zelf zie ik zelfs smaak en geur samen als één zintuig. We weten niet of er nog registraties gebeuren, dus de vijf zintuigen zijn ook een kunstmatige indeling. Maar daarover filosoferen zou ons te ver weg brengen, denk ik. Een wetenschapper moet zich gewoon bewust zijn dat alles op conventies steunt: bijv. delen door nul kan niet, maar stellen dat delen door nul oneindig groot uitkomt, is een andere wiskundige indeling en kan best.
3. atomen bedoel ik inderdaad die men 'zou' duiden aan menselijke tussenkomst: Ik ben Bulgaars aan het leren en werd verliefd op de lerares die 3 jaar ouder is dan mij en ik ben dus letterlijk een uiterst verstrooide professor de laatste tijd waarbij ik mijn hersenen moet leren aanpassen aan een totaal andere taal en medeklinkervolgorde, dus ja... ben erg verstrooid. Blij dat je het leest en nadenkt dus. Vind ik nog beter dan geen fouten maak.
4. Ja, schadelijkheid van bacteriën is relevanter dan de opwarming van de aarde. Deze laatste lijkt meer en meer gewoone en gevolg te zijn van de zonnecyclus en helemaal niet door de mens. Maar welke wetenschapper durft nog tegen de stroom in zwemmen als kritiek op een forum hier al zo gevoelig ligt?
5. Bacteriën komen uit de blootstelling aan lucht. De griepvirussen zijn net samen met water de oorzaak van de nu al in groei zittende griepepidemie. Gelukkig is dit niet het geval met AIDS of het zag er slecht uit voor de mensheid. Gekookt water is maar uiterst kort even 'dood'. Dit is de kern van organische scheikunde, de werkelijkheid is geen afgesloten labo, en zelfs de konijnenziekte ging met de muggen over de muren van de labo's in Australïë met de gekende gevolgen...
Tegenspraak is de kern van waarheid: Anders zou er maar één simpele waarheid zijn en bestond dit forum niet.
+je
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik voel hier een toenemend probleem: Wie "out of the box" denkt, trapt op de teentjes van de mensen die dit verleerd hebben... Wie staat er verder in de evolutieleer: degenen die denken alles te weten, of de nederigen die na iets nieuws gevonden te hebben, zichzelf weer relativeren? Zal weer pijnlijk antwoord zijn. Zouden ze mij hier niet kunnen 'defrienden' omdat kritiek aanhoren, niet meer geleerd worden in België en Nederland. Nochtans ontstaat de meeste groei door het aanhoren van een afwijkende mening, niet door te gaan hokken met gelijkgezinden, want dan kweek je net fundamentalisme. Denk er toch eens over na als je boos wordt om deze tekst, en vraag je dan eens af of er ook nog andere kleuren zijn buiten zwart en wit... Niet persoonlijk bedoeld, maar het komt blijkbaar wel dikwijls zo over... +je