Als 2 massa's elkaar door zwaartekracht hebben bereikt treed er dan een andere kracht in werking?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

nee, de zwaartekracht blijft werken en zal de massa' s bijeen houden. Er zijn twee uiterste gevallen mogelijk: de volkomen elastische botsing en de volkomen inelastische botsing.

In het eerste geval moet je je voorstellen dat twee keiharde stalen kogels op elkaar af vliegen. na de botsing zijn ze allebei nog haast volkomen intact; ze ketsen terug, maar doordat de zwaartekracht blijft werken botsen ze telkens weer op elkaqar; iedere keer gaat er warmte/ energie verloren zodat ze steeds vaker op elkaar botsen, tot ze uiteindelijk, na een in theorie oneindig aantal botsingen, tegen elkaar aan blijven hangen.

In het tweede geval moet je denken aan een massa zompige klei die om het even tegen welk voorwerp botst. De klei is zo plastisch dat de massa' s direct aan elkaar blijven plakken en de vrijkomende energie wordt gebruikt om de temperatuur van het geheel te laten stijgen.

Hoe groter de op elkaar botsende massa' s, en hoe sneller ze op elkaar klappen, hoe groter de hoeveelheid vrijkomende warmte zal zijn (want E=1/2.m.V kwadraat) . Stel je voor dat 2 planeten met flinke snelheid botsen, dan kan de vrijkomende warmte wellicht alles laten smelten of zelfs verdampen. Maar gaat het net lage snelheid dan krijg je meer iets dat eruit ziet als een deuk in een pakje boter slaan. Bij voorbeeld als iemand een kogel in een zak boetseerklei schiet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En er komen dan geen andere krachten om de hoek kijken? Vanderwaalskrachten bijvoorbeeld (natuurlijk afhankelijk waar de massa uit bestaat)?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn antwoord zou dus zijn: Ja, in sommige gevallen treedt dan ook een andere kracht in werking, bijvoorbeeld de vanderwaalskracht.
Willem gaat in zijn antwoord vooral in op botsingen. Die hoeven niet per se het gevolg van zwaartekracht te zijn. Zwaartekracht is een universele kracht die altijd aanwezig is tussen twee objecten en varieert met het gewicht van de objecten en hun onderlinge afstand. Als je een zwaar voorwerp, laten we zeggen een stoeptegel, boven de grond houdt en loslaat zal de tegel door de zwaartekracht tussen de tegel en de aarde op de grond vallen. Daarmee is de zwaartekracht niet verdwenen want in dat geval zou je bij het weer oprapen van de tegel constateren dat die zo licht als een veertje is geworden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vanuit natuurkundig perspectief hebben we het niet over gewicht maar massa en misschien is dieliggende tegel wel zo licht als een veertje maar treedt de zwaartekracht pas weer in werking als jehem op tilt.