Als ik een artikel samenvat en er veel informatie uit gebruik, hoe vermeld ik de bron dan correct in APA stijl?

In elke zin vertel ik nieuwe informatie uit dezelfde bron, maar ik neem aan dat ik niet achter elke zin de bron moet vermelden? Ik vat het artikel samen in meerdere alinea's.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
https://www.scribbr.nl/category/apa-stijl/
http://specials.han.nl/themasites/studiecentra/verwerken-en-delen/bronnen-vermelden/apa-normen/#comp00004b902de60000000b25453d Bij deze uitgebreidere APA uitleg kun je het vast vinden.

Het beste antwoord

Je ziet vaak dat studenten dit niet goed doen, omdat ze inderdaad -voor de zekerheid- achter elke zin de verwijzing opnieuw gaan noemen. Dit hoeft niet. Je kunt het in APA-stijl oplossen door in je stuk duidelijk te maken dat er nu een samenvatting van artikel X volgt.

Een voorbeeld:
"Jansen en De Vries (2011) hebben het verband tussen de temperatuur en de groei van radijsjes onderzocht. Zij geven aan dat de radijsjes alleen groeien boven een temperatuur van 10 graden Celsius. Verder wordt in dit artikel aangenomen dat geen enkel radijsje blauw is.

Het is natuurlijk een onzin-voorbeeld, maar het gaat erom dat elke zin een stelling bevat die gebaseerd is op het oorspronkelijke artikel. Door het gebruik van woorden als "zij geven aan" of "in dit artikel", maak je duidelijk dat je je baseert op het artikel van Jansen en De Vries uit 2011 en hoef je niet na elke zin een verwijzing naar het artikel op te nemen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik zie nu dat je van plan bent om het oorspronkelijke artikel in meerdere alinea's samen te vatten. Meestal is dit geen goed idee (wijst vaak op een probleem van te weinig eigen inbreng).

Maar, als het toch moet, zou je dit volgens APA-stijl kunnen doen door te beginnen met iets als: "Hieronder wordt een samenvatting gegeven van wat Jansen en De Vries (2011) over dit onderwerp hebben geschreven". Vervolgens geef je de samenvatting in jouw eigen woorden.

Markeer duidelijk waar de samenvatting van het werk van Jansen en De Vries eindigt, en jouw eigen inbreng weer begint.