Is de kJ in de praktijk de kcal aan het verdringen?

Op de wikipagina van de kilojoule staat "De energie van levensmiddelen (voedingswaarde) wordt uitgedrukt in kilojoule of, als erfenis uit het verleden, in calorieën ".
Op de wikipagina van de calorie staat "De calorie (van Lat. calor, warmte) is een verouderde eenheid voor energie (E) of warmte. De calorie is officieel vervangen door de joule, maar vooral in de voedingsindustrie is de calorie een nog veelgebruikte maat voor een hoeveelheid energie." en "In de voedingswaardeberekening en bij diëten wordt de kilocalorie nog veel gebruikt hoewel hij langzaam maar zeker door de kJ wordt verdrongen. "

Hoe zit het in de praktijk? Wordt in de voedingsindustrie en dieetwereld de kJ meer gebruikt? En als het daar nog steeds niet gebruikt wordt, waar dan wel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het staat wel op verpakkingen, maar wordt amper gebruikt. In de (elektro)techniek/wetenschap wordt (kilo)joule volop gebruikt.

Het beste antwoord

In de wetenschap en techniek ja, al jaren.

In voeding* en dieetwereld, nee, ondanks de poging dmv het plaatsen van een kJ waarde op een product. Zolang de kcal-waarde opgegeven wordt door de fabrikant EN diëtist zal dat ook niet veranderen.

*Dit zal wellicht ander liggen in de voedingslaboratoria, maar tussen consumenten wordt nog altijd volop en alleen maar kcal (maar dan onjuist calorie genoemd) gezegd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, de kcal wordt in de praktijk steeds meer door de kJ vervangen.
Wereldwijd wordt gestreefd naar het gebruik van het mksA (ook wel Georgie) systeem.
Dat heeft vier basiseenheden, meter, kilogram, seconde, Ampere.
Daaraan toegevoegd nog de K, Kelvin.
Op die manier kun je alles universeler berekenen.
Helaas lukt dat niet allemaal ineens. Bepaalde eenheden zijn sterk ingeburgerd.
De atmosfeer, mmHg, gallon, pint, mile, etc. blijven nog veel gebruikt.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je antwoord op de hoofdvraag, maar de subvraag: Wordt in de voedingsindustrie en dieetwereld de kJ meer gebruikt? Lijkt me vooralsnog: Nee.
Reddie
8 jaar geleden
@MrTomaat, op het blik anananasschijven AH basic staat de energie in kJ. Je reactie klopt dus niet. En de kJ gaat dus steeds meer gebruikt worden.
Reddie
8 jaar geleden
@MrTomaat, verder nog:
AH ( al dan nit basic)
- aardappelen
- kaasfondue
- baguettes
- ketchup
- curry
- ribbelchips
- rozijnen
- suiker
- olijfolie
- aardbeienjam
- basmati rijst
- zoute pinda's
- groene pesto
- rode pesto
- vruchtenhagel
Maggi aardappelpuree
De Ruijter anijshagel
Fair Trade chocoladehagel
Vita d'or margarine
Confiture bonne maman
Van Gilse schenkstroop
Gran Italia fusili
Ik hoop dat dit je overtuigt ;-)
Reddie
8 jaar geleden
@MrTomaat, ik vergat nog uit de koelkast:
AH
- kaas
- kipfilet
- slagroom
- DZH volle melk
- pannenkoeken
- marshmellows
- mayonaise
- slasaus
- maaltijdsalade
- hollandse maaltijd
- stemgember
- sambal badjak
Nutco santen
Toko Lien gembersiroop
Zeeuws meisje margarine
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik hoop dat dit je overtuigt ;-)
Nee verre van. :D Staat er echt alleen kJ op? Of de (zo lang als ik het me kan herinneren*) bekende combinatie van zowel kJ als kcal? *En dat is het punt, jaren en jaren wordt kJ-waarde als een dwangmatigheid op een product gedrukt, zonder enige notie van de calorie-bewuste lijnende huisvrouw die van haar diëtiste een maximale dagwaarde in kcal opgekregen heeft. https://www.rendement.nl/wosmedia/9683/verpakking_de_ruijter.jpg
Staat nog altijd kcal op. Ik draai het om, er is geen mens die in informele zin zich uitdrukt in kcal als het over voeding/beweging gaat. Ik hebt het nog niet meegemaakt iig. (nou maak ik zelden wat mee dus dat zegt niet alles :D) Als er producten zijn waar alleen kJ op staat vermeldt zullen mensen die zich er druk om maken om gaan rekenen naar kcal. Dat zegt ze dan weer wat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alles wat ik uit de koelkast/gangkast trek staat ook kcal op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze afbeelding illustreert mooi mijn punt. kcal en kJ opgegeven in de voedingswaarde. Energiebehoefte wordt alleen in kcal opgegeven, daarmee is de opgegeven waarde in kJ direct loos. http://www.foodlog.nl/images/uploads/p_en_e_surimi_ah.jpg
Reddie
8 jaar geleden
Dat omrekenen gebeurt in het begin natuurlijk altijd.
Misschien herinner je je nog de overgang van gulden naar euro.
Bijna niemand rekent nu nog meer om.
Sommige dingen zijn hardnekkiger, zoals de Amerikaanse mph.
Als je dat wilt veranderen moet je eigenlijk de wetten aanpassen, en miljarden verkeersbordjes gaan vervangen. Dat doe je niet even.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het begin? Hoe lang staat er al kJ gedrukt op producten? (dat is deel van mijn punt) Als er op elk prijskaartje nog guldens zouden staan, zou niemand omrekenen en iedereen nog steeds in guldens praten. Als je dat wilt veranderen moet je eigenlijk de wetten aanpassen, en miljarden verkeersbordjes gaan vervangen. Dat is gedaan in Canada bijvoorbeeld. Als we calorie willen verdrijven moeten we diëtisten anders opvoeden en kcal van de verpakking afhalen.
Cryofiel
8 jaar geleden
mksA? Ik ken dit gewoon als SI.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien doen ze het nu weer omdat het verplicht is (weet ik niet zeker) maar dit bericht is alleszeggend: http://www.evmi.nl/marketing-sales/ah-stopt-met-etiketteren-joule/ Albert Heijn stopt met het vermelden van het aantal Joule op het etiket. ‘Niemand praat over Joule’, aldus AH-woordvoerder Simone Hertzberger vrijdag op het symposium Etikettering als marketinginstrument. Dat was in 2008, toen men het al probeerde op te geven. 7 jaar later is er niks veranderd. (op het etiket wellicht, niet in de praktijk).
Reddie
8 jaar geleden
Alle producten die ik genoemd heb vermelden kJ als EERSTE, op één na.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, en? (dat je dit een als argument ziet, stel nou dat het andersom was, zou je het dan overtuigend vinden?) Al stond het er drie keer zo groot op, als eerste en kcal overdwars op de zijkant. Maakt allemaal niks uit voor het punt waar we het over hebben (de vrager naar vraagt). In de dagelijkse praktijk spreekt men over calorie (voeding/beweging). De invoering van kJ op etiketten die al ouder is dan de invoering van de euro (zover ik me kan herinneren) is tot nu toe een mislukking (althans in de voeding/bewegingsindustrie). Dat kan je niet ontkennen (hoewel je je best doet). Dat is de vraag van de vrager, althans de subvraag. "Hoe zit het in de praktijk? Wordt in de voedingsindustrie en dieetwereld de kJ meer gebruikt?" Nee. Die wordt in het geheel niet gebruikt,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb jarenlang (maar ook jaren geleden) alleen maar met kJ gerekend, maar ben er uiteindelijk toch ook maar weer mee opgehouden. Ik moest bijna constant omrekenen van kcal naar kJ. De vermelding van kJ op voedseletiketten begint nu eindelijk een beetje vorm te krijgen zodat ik misschien wel weer terug overschakel.
De hele dieetindustrie is ouderwets terwijl HET grote voordeel van kJ is dat je er veel meer van mag eten. Een man mag van het voedingsinstituut 2500 kcal/dag eten. Dat is ruim 10.000 kJ, dat is toch veel lekkerder eten?