kan iemand crimineel gedrag vertonen als deze géén crimineel is?

Volgens mijn zoontje is crimineel gedrag namelijk alleen mogelijk als je een crimineel bent of criminele dingen doet. Ik vraag me af of dit wel klopt. Want ik kan me toch ook als klein kind gedragen, terwijl ik volwassen ben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

jij kan je als klein kind gedragen, omdat iedereen nog een deel klein kind in zich heeft. Als je geen flauw idee hebt wat een klein kind doet, kun je dat namelijk niet bewust nabootsen. De stelling van je zoon klopt denk ik wel. Wel met de aanvulling, dat een cultuur bepaalt wat crimineel is. Als jij steelt omdat je hele omgeving dat doet, weet jij niet beter dan dat dat normaal is. Je zult geen stempel krijgen als crimineel door je directe omgeving.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat om definities.
Wat is crimineel gedrag en wanneer ben je crimineel.
Dit zal een filosofische discussie worden, omdat er geen vaststaande omschrijvingen zijn.

Om het nog complexer te maken : is die stelen uit lijfsbehoud ( denk aan voedsel stelen in de tweede Wereldoorlog) , wel crimineel gedrag ?
En gebruik maken van de mazen der wet , is dat niet crimineel ?

Wanneer is iets crimineel, en wie bepaalt dat ?
De gemakkelijkste (maar tegelijk een onjuiste ) handleiding voor de definitie is gebruik maken van de wet. Het strafrecht.
Maar dan blijkt dat in sommige landen B.v. homoseksualiteit crimineel is...

Deze vraag zou goed in het cafe tot boeiende discussies kunnen leiden.

Toegevoegd na 2 dagen:
Na heroverweging:

- crimineel gedrag is het overtreden van de strafwet.
- een crimineel is iemand die de strafwet overtreedt.

- het oneens zijn met strafwetten is een morele kwestie.
- het is dus mogelijk dat iemand crimineel is, maar moreel juist heeft gehandeld.
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Plus. De vraag is uiteindelijk vooral een woordenspelletje. En inderdaad, wanneer ben je 'crimineel'?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer is iets crimineel, en wie bepaalt dat ? De wet van een land. Maar dan blijkt dat in sommige landen B.v. homoseksualiteit crimineel is..
Ja en? Hier is iemand een crimineel die wat downloadt. Om het nog complexer te maken : is die stelen uit lijfsbehoud ( denk aan voedsel stelen in de tweede Wereldoorlog) , wel crimineel gedrag ? Ja, en je bent dan in mijn ogen gewoon een crimineel. Te berechten via het strafrecht en al. Moreel gezien zit die persoon 100% juist maar DAT is een andere zaak. Een crimineel is iemand die crimineel gedrag vertoont. Zo simpel is het. Of elke crimineel een slecht persoon is of elke criminele handeling slecht is dat is een andere vraag. Jij lijkt die twee al gelinkt te hebben.
Erna55
9 jaar geleden
@MrTomaat: Dank je, Meester.
Als je crimineel gedrag vertoont dan ben je crimineel. De reden daarvoor is, dat de kwalificatie "crimineel" over gedrag gaat en alléén over gedrag. Dit in tegenstelling tot "volwassen" of "klein kind". Dat zijn begrippen waarin een heleboel eigenschappen samenkomen: leeftijd, lichaamslengte, interesses, taalgebruik, en ook gedrag. Daarom kun je wel zeggen dat een volwassene zich als een klein kind gedraagt, maar niet dat een niet-crimineel zich als een crimineel gedraagt.
Dit alles staat los van welke gedragingen als crimineel worden gezien. Dat zal per cultuur of sociale omgeving verschillen. Maar die discussie hoeven we hier niet te voeren. Het is puur een kwestie van taal en logica. Er is geen andere manier om een crimineel te benoemen dan op grond van zijn gedrag.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Precies. Voor diegenen die het er niet mee eens zijn, kom maar op met een voorbeeld waarin iemand wel crimineel gedrag vertoont, maar niet als crimineel aangemerkt zou worden op het moment dat hij dat gedrag vertoont.