hoe kan je de uitstroomsnelheid van het water berekenen bij een waterraket?

de formule van bernoulli zou hier geschikt voor moeten zijn. maar omdat je daar 6 variabelen inzitten en er dus 5 nodig hebt om de formule te kunnen gebruiken, wordt dit een lastig verhaal.

de afleiding hiervan is v = sqrt(2gh)
waarbij
v = snelheid in m/s
sqrt is wortel
g = 9,81
en h is de hoogte in een vloeistof
door de hoogte om te rekenen naar druk zou deze furmule gebruikt kunnen worden, hiervoor moet de beginsnelheid 0 zijn, dus het water in de fles zou stil moeten staan.

is er iemand die mij hier mee op weg kan helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (1)

De formule; de uitstroomsnelheid is de wortel uit 2gh wordt gebruikt om de berekenen met welke snelheid een vloeistof uit de uitstroom opening van een open vat stroomt.

Zie:
https://www.google.nl/search?q=v+2gh+bernoulli&biw=1400&bih=700&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=KXLjVK-cCoOvPYKagMgP&ved=0CAcQ_AUoAg

Als het water in het vat 4 meter hoog staat, is de uitstroomsnelheid 2x9,81x4=78,48 en daar de wortel uit is 8,86 meter per seconde.

In deze formule hoef je de hoogte niet om te rekenen naar druk.
Je kunt direct de waterhoogte invullen.

Hoe de relatie wordt gelegd naar een waterraket, en wat dat is, is me even niet duidelijk.
Maar de druk bij de uitstroomopening is in dit geval 4 meter waterkolom. Dat kun je omrekenen naar kg per vierkante cm, of Pascal dat tegenwoordig blijkbaar gebruikt wordt als eenheid van druk.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb dit nodig om een model te maken bij een waterraket, in een waterraket zit een gedeelte lucht en een gedeelte water. in de fles zit een overdruk van bijv. 4 bar. de druk heb ik dus omgerekend naar de vergelijkbare 'hoogtedruk'.
de formule; de uitstroomsnelheid is de wortel uit 2gh, kan eigenlijk alleen gebruikt worden als de snelheid van het water in een vat of in dit geval in de fles gelijk is aan 0 of verwaarloosbaar is, maar dat is in dit geval niet zo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou graag een antwoord zien ook welk soort sensor ik zou kunnen plaatsen om dat effectief ook ECHT te meten. Kan iemand daarin ook helpen? Leuke vraag trouwens!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet wat je bedoeling is, maar ik gok dat je wilt weten hoe hoog die raket komt. Daar heb je geen uitstroomsnelheid voor nodig. Het gaat dan om de stuwkracht en die hangt af van de hoeveelheid water en de opgebouwde druk (potentiële energie). Je gebruikt dezelfde formule van Bernoulli, maar omdat de snelheid 0 is, wordt die een stuk simpeler: vloeistofdichtheid * g * h + p. Vanwege de wet van behoud van energie moet nu ook de hoogte van je raket te berekenen zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lading_(hydrodynamisch)