Hoe controleer je of een gehandicapte werkelijk verstandelijk gehandicapt is?

Misschien ken je wel van die thrillers of -waargebeurde- verhalen waarin mensen die behandeld worden als een verstandelijk gehandicapte, omdat ze zwaar spastisch zijn of verlamd bijvoorbeeld, maar dat feitelijk niet zijn.

Ik heb gehoord dat er manieren zijn om te controleren wat de geestelijke capaciteiten zijn van ernstig beperkte mensen: hoe werkt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het antwoord is heel simpel; door middel van een IQ-test. Er zijn ook nonverbale testen. Even een reactie op één van de andere antwoorden; iemands communicatieve vaardigheden zijn lang niet altijd gelijk aan zijn cognitieve (verstandelijke) vermogens. Een communicatieprofiel zegt dus niets over iemands verstandelijke vermogens. Nonverbale (nietsprekende) personen kunnen heel goed normale verstandelijke vermogens hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben overigens logopedist en werk met meervoudig gehandicapte kinderen :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Met MRI scanners kan men tegenwoordig de metabolische activiteit in de hersens real-time bekijken. Stel dat iemand vegetatief is en dus helemaal niet meer lijkt te reageren op prikkels van buitenaf, dan kun je door het bekijken van MRI scans zien of er toch nog iets gebeurt in de hersens. Als je zo iemand opdrachten geeft als "stel je voor dat je de tafel van 65 doet, vanaf 13x65" dan krijg je andere hersenactiviteit te zien op de scans dan als je vraagt "stel je voor dat je een potje voetbalt". Op basis van wat je op de scans zou verwachten, kun je bepalen of een vegetatief iemand nog enige mate van bewustzijn heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal tegenwoordig met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet meer gebeuren. Bij opname in instellingen en bij aanmeldingen bij begeleidende instanties worden zeer nauwkeurige testen afgenomen.
Tenminste in Nederland.
In landen waar men het bestaan van handicaps ontkent en verbergt, kan meer naars voorkomen.
Bv in Islamlanden, en oostbloklanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Communicatieprofiel-Z heeft tot doel de mogelijkheden voor taal en communicatie van matig tot zeer ernstig verstandelijk gehandicapte personen in kaart te brengen. Hierbij wordt rekening gehouden met verschillende (vocale en niet-vocale) communicatievormen. Geïnventariseerd worden het begrip en gebruik van gesproken taal, gebaren en afgebeelde communicatievormen (foto’s, tekeningen en pictogrammen).

Doelgroep
De test is bedoeld voor verstandelijk gehandicapten van licht tot diep zwakzinning/zwakbegaafd niveau. De leeftijdscategorie loopt van 12 tot 45 jaar.

Beschrijving
Het CPZ bestaat uit twee complementaire delen: een vragenlijst en een test. Met behulp van de vragenlijst verkrijgt men een profiel van het communicatiegedrag van mensen met een verstandelijke beperking, zoals naar voren komt in de sociale leefcontext, rekening houdend met de verscheidenheid in communicatievormen die door de mensen met verstandelijke beperking en de mensen in hun omgeving gebruikt kunnen worden. De test richt zich op het vermogen van de persoon bepaalde communicatiemiddelen (te weten: gesproken taal, picturale systemen als foto’s, tekeningen en pictogrammen en gebaren) op een zinvolle wijze doelgericht te gebruiken, en tevens soortgelijke communicatiemiddelen te begrijpen wanneer ze door anderen gebruikt worden. Zowel de items van de vragenlijst als van de Test zijn verdeeld over 4 schalen: receptieve non-vocale communicatie, receptieve vocale communicatie, expressieve non-vocale communicatie en expressieve vocale communicatie.

Lees hierover meer op onderstaande site:

http://www.pearson-nl.com/producten/44-cpz-communicatie-profiel-verstandelijk-gehandicapten.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan ze een puzzel voorleggen en zeggen als je de oplossing weet krijg je een mooie fiets (of zoiets).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door een goed gesprek mee te hebben en op te letten. Dan kom je er snel achter.