Is er een manier om je hersens ordelijk in te delen?

om ze op te ruimen zo dat al het denken weer netjes verloopt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Nee. wel ordelijk handelen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

ga een stuk langs het strand lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak helpt het inderdaad om gewoon lekker een stuk te lopen en de elementen te voelen.

Maar doe ook vaste tijden aan zelfreflectie:
1)
Schrijf zaken op die je bezig houden.
2)
Probeer hoofdzaken te onderscheiden van bijzaken.
3)
Laat tot jezelf doordringen wat echt belangrijk voor "jou" is en niet omdat je het voor een ander doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, middels kernmeditatie.

Zie hier:
http://innertech.digitage.nl/pages/structure/section001/008/page004/index.asp

En hier een citaat van deze pagina:
"Je kunt Kernmeditatie vergelijken met het defragmenteren van de harde schijf op je computer. "Het is heel gebruikelijk dat je om de zoveel tijd de harde schijf van je computer defragmenteert om te voorkomen dat hij vastloopt en snelheid verliest”. Zo werkt het ook met de menselijke geest."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zijn tijd een goede nachtrust wil ook wel eens helpen.
Gewoon op tijd het bed in een een uurtje of acht goed slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je brein niet defragmenteren zoals een harde schijf. Wie dat beweert, beweert nonsens.

Je kunt wel zelf basisvoorwaarden instellen waardoor je brein zo gezond mogelijk functioneert. Geen drugs, alcohol, wel een gezond lichaam e.d.

Met meditatie, therapie, een goed gesprek e.d. kun je de boel wel op een rijtje krijgen, maar echt in de hand houden kan niet. Er zijn altijd nog de emoties, driften, gebeurtenissen in je leven, die verwarring veroorzaken.

Je kunt wel bijvoorbeeld je geheugen trainen, daar zijn allerlei technieken voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind die vraag niet lichtzinnig.Ik denk dat dit gedeeltelijk kan door eerst aftsnd te nemen van je dagelijkse omgeving en beslommering, dan een rustpauze in te bouwen, geestelijk en fysiek en niet te vervallen in zelfmedelijden, nostalgie of zelfbeklag. Dan pas ben je klaar om je gedachten te ordenen en terug gezond te starten. Dit is een methode die toegepast werd door engelse krijgsgevangenen in het midden-oosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hele praktische manier om je hoofd te ordenen is om te beginnen met je omgeving te ordenen.

Begin met een grote opruiming. Start op zolder en deel alles in drieën in:

- Bewaren
- Weggooien
- Twijfel

Alles wat weg kan, direct weggooien. Alles waarover je twijfelt, de helft ervan weggooien. De rest goed ordelijk opbergen.

Dit doe je met ieder vertrek in je huis en schuur. Daarna ga je de boel goed schoonmaken. De kunst is om dit nu bij te houden. Wekelijks opruimen, weggooien en schoonmaken.

Je zult merken dat je je enorm lichter voelt. Jezelf daarna belonen met iets wat je heel erg leuk vindt natuurlijk!

Natuurlijk is het voor een mens heel goed om afleidende bezigheden te hebben. Werk, hobby's, sociale contacten enz. Dit zorgt ervoor dat je niet de hele dag gaat lopen piekeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens naar een show van een stand up comedian.Als je eens goed hebt kunnen lachen zijn je hersens daarna weer terug in orde.
Indien je hersens dan toch nog wat tegenpruttelen negeer ze dan gewoon.In feite heb je ze niet zo hard nodig als je denkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doen ze dat niet door te mediteren... alles op een rijtje zetten?
Het klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, want een boedistische monnik doet dat ook niet in een uurtje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer een vast ritme in je dagelijks leven te vinden :
Vaste tijden eten .
Vaste tijden het huishouden .
Vaste tijden ontspanning .
Vaste tijden genieten bv de natuur.
En probeer zo veel mogelijk veel te fietsen . want inspanning is ontspanning .
En als jij dit allemaal doet dan gaan jou hersenen zich zelf instellen op dat ritme en dan verloopt het netjes en ordelijk daar boven in jou hoofd .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
control maar geen alt delete
wel: rust, bezinning, geduld, etc.
neem je tijd
en bekijk het eens van een afstandje, zonder oordeel