Hoe heeft men in het verleden vast kunnen stellen dat de A-toon 440Herz (trillingen/sec) moest hebben?Ze hadden toen toch geen meetinstrumenten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Het is dan ook nog maar sinds vlak na de tweede wereldoorlog vastgesteld dat de A 440 Hertz moet zijn. Tot die tijd was het 432 Hertz (maar het werd in de loop van de geschiedenis diverse keren gewijzigd). Het heeft ermee te maken dat dit de natuurlijke grondtoon van ons eigen lichaam is, een mens komt bij het horen van een klank van 432 trillingen per seconde innerlijk tot rust. Daarom bedachten de musici in de oudheid dat dat de grondtoon moest zijn.
Amadea
9 jaar geleden
Circa 1885 is deze toon voor wetenschappelijk toepassingen op 440 Hz gedefinieerd bij 20 graden Celcius. Toen kon men al voldoende nauwkeurig meten.

De toonhoogte is gewoon zo gedefinieerd. De A-toon bewoog zich door de eeuwen heen wel rondom deze frequentie.