De massadichtheid is de hoeveelheid massa van een stof per eenheid van volume. Je moet dus het gewicht van een hoeveelheid zout delen door het volume van diezelfde hoeveelheid zout.

Neem een hoeveelheid zout en weeg dat. Dat zal het probleem niet zijn.

Het bepalen van het volume van zout is lastiger omdat het bestaat uit kleine korreltjes of grovere kristallen die ook moeilijk op te meten zijn. Maar je kunt het zout wel in vloeistof doen en de volumetoename van de vloeistof bepalen.

Daarbij moet je echter voorkomen dat het zout oplost. Dan verliest het namelijk de kristalstructuur waardoor de volumetoename kleiner zal zijn dan het volume van het oorspronkelijke (kristal)zout. Water is daarom niet geschikt. Maar zout lost niet op in veel apolaire vloeistoffen zoals bijvoorbeeld wasbenzine, spiritus of ethanol. Gebruik dat dus.

Doe de vloeistof in een maatglas en voeg het zout erbij. Roer eventuele luchtbelletjes eruit. Bekijk nu het volume. Dit moet vrij snel gebeuren want het betreft vluchtige stoffen. Het volume van het zout is nu dus gelijk aan de volumetoename van de vloeistof.

De massadichtheid van zout vindt je nu door het gewicht van het zout te delen door de volumetoename.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens de formule : p = m : v, ofwel Massadichtheid = Massa : Volume.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dichtheid_(natuurkunde)